Vraag
Reacties
RoHo
Level 6

1000Mbps abonnement, Ziggo snelheidstest meet 59.9Mbps

Scherm­afbeelding 2025-12-02 om 15.22.06.png

Ik meet regelmatig nog lager dan de laatste meting van 59.9

Eergisteren had ik gewoon 1000 Mbps up en 100 Mbps down.

Inmiddels heb ik alles al vervangen, zijn er monteurs hier thuis geweest etc.

De snelheid is onstabiel en er lijkt geen verbetering in te komen.

Het gaat over metingen rechtstreeks over Cat. 5e kabel ingeplugd in de 4e (snelle) poort van de modem.

Iemand een tip?

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
31 Reacties 31
tobiastheebe
Level 20
  • Toont de netwerkadapter van jouw PC een linksnelheid van 100/1000/2500 Mbps?
  • Kun je ook op poort 1/2/3 (1 GbE) testen?
  • Welke resultaten zie je op Cisco Real Speed voor modemrouter + PC?
0 Kudos
RoHo
Level 6
Topicstarter

Het gaat om een M4 Mac Studio. NIC: 2500Base-T. De poorten 1/2/3 zijn reeds getest: nog slechtere metingen.

De metingen nu, geen 1000Mbps, apart meten op modem en Mac zijn nergens meer te vinden zowel bij ziggo als bij Cisco.

Scherm­afbeelding 2025-12-02 om 16.28.13.png

Scherm­afbeelding 2025-12-02 om 16.27.33.png

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20

Ik ben benieuwd wat de linksnelheid aangeeft op het moment dat je de lage download ervaart. Voor 2500 Mbps is Cat 6 aanbevolen.

0 Kudos
Marinus
Level 16

@RoHo @tobiastheebe 

Ik kan de slechte waarden die je krijgt met samknows.com bevestigen. Echter alleen op mijn ipad. Zowel de download als uploadsnelheid zijn veel te laag.

Op mijn macbook heb ik hier geen last van. Ik krijg gewoon de download en uploadsnelheid van de Sagemcom en het device die ik verwacht.

Probeer eens een andere browser om in te testen of een andere speedtest. (speedtest.nl of speedtest.net of speedtest van andere provider)  

0 Kudos
Steefb
Level 20

Gebruik je ''private relay''?

https://support.apple.com/en-us/102602

0 Kudos
Marinus
Level 16

Dat zou best wel eens de verklaring kunnen zijn.

Bij mij gaat het in andere browsers (meestel) wel goed op de iPad.

Edit: Private relay op de macbook staat uit, op de iPad aan. Verklaring gevonden?

0 Kudos
RoHo
Level 6
Topicstarter

Ik ga het bijhouden. Ik weet dat cat 6 beter is maar dat verklaart niet waarom over dezelfde kabel de snelheid up/down maanden aan een stuk wel goed zijn….

0 Kudos
RoHo
Level 6
Topicstarter

Ik heb onder andere chrome, firefox en brave gebruikt. Zelfde resultaten als in safari. Andere speedtests leveren andere waarden op maar nooit de maximale…

0 Kudos
RoHo
Level 6
Topicstarter

Nee, die heb ik uitgeschakeld omdat daarmee zeer vreemde zaken gebeurde omdat websites begonnen te denken dat ik in polen zat (cloudflare)…

0 Kudos
Marinus
Level 16

Bij https://www.ziggo.nl/speedtest zie je geen output voor modem en device

Heb je een router of andere apparatuur tussen de Sagemcom router en je Mac Studio?

Kan je ook testen met Wifi?

0 Kudos
RoHo
Level 6
Topicstarter

Update: Sinds vanmorgen is het modem “dood”. Opstarten lukt niet meer, geen internet meer. Vanmiddag komt een Ziggo monteur...

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20

Vermoedelijk een defecte voedingsadapter, dit lijkt vaker voor te komen bij de Sagemcom F3896 bij bepaalde serienummerreeksen.

RoHo
Level 6
Topicstarter

Niet alleen een defecte voedingsadapter, tevens een defect modem (2 jaar oud). Helaas nog steeds geen 1000Mbps.

Scherm­afbeelding 2025-12-03 om 20.13.57.png

Scherm­afbeelding 2025-12-03 om 20.13.02.png

Scherm­afbeelding 2025-12-03 om 20.20.48.png

0 Kudos
Marinus
Level 16

Op het eerste plaatje zie ik toch echt 1000/100 snelheid.

0 Kudos
RoHo
Level 6
Topicstarter

Klopt, op de meting via Ziggo niet ...

0 Kudos
MR_CHIP
Level 19

@RoHo  schreef:

Klopt, op de meting via Ziggo niet ...

Als een meting aangeeft dat je 1000 krijgt dan krijg je dat gewoon dat een andere speedtest minder aan kan geven is normaal 

0 Kudos
RoHo
Level 6
Topicstarter

Nu liggen alle drie mijn zwarte Sagemcom Smart pod 6 eruit. Enfin…maar eens een paar dagen wachten…Ik zie ook drie modems op smartwifi web 😂 

0 Kudos
Steefb
Level 20

Zet die flow control eens uit?

Steefb_0-1764793021165.png

0 Kudos
RoHo
Level 6
Topicstarter

Heb ik gedaan, maakt geen verschil ...

0 Kudos