Vraag
Reacties
a.rooze
Level 2

Afmelden van verzendlijst

Hoi Ziggo, kunnen jullie nu eindelijk eens de button ‘Afmelden van verzendlijst’ in webmail  verwijderen of in ieder geval verplaatsen naar een andere plek!

Niemand heeft hier om gevraagd en vrijwel iedereen heeft er last van.

Vandaag is er bij mijn ook weer een afzender op deze manier geblokkeerd.

Het is niet aan jullie welke mails ik wel of niet wil ontvangen 

e-mail meldingen
Aan Uit
14 Reacties 14
Valentino
Level 10

Zelf het gevoel dat Ziggo gebruik maakt van standaard software en dat niet mogelijk is.

Idd zelf ook wel eens per ongeluk op die knop gedrukt, echt vervelend dan dat je het dan weer moet laten herstellen.

0 Kudos
a.rooze
Level 2
Topicstarter

Nee, ze gebruiken zeker geen standaard software, ze zijn alleen te beroerd om er iets aan te doen danwel te laten doen.

Het is geen ingewikkelde / grote wijziging die ze moeten uitvoeren om de knop te verplaatsen of te verwijderen.

Privacy technisch kan het ook nog wel eens een dingetje zijn want blijkbaar 'kijkt' Ziggo in mijn mail om te bepalen of het wellicht van een verzendlijst afkomstig is en dat recht hebben ze niet

En bij nieuwsbrieven e.d. staat er in de mail zelf al een afmeld link of instructies dus waar bemoeien ze zich helemaal mee denk ik dan

0 Kudos
ChristaB1
Level 3

Dit probleem bestaat al heel lang. Ziggo reageert niet op klachten hierover. En Ziggo lost het probleem ook niet op.

0 Kudos
Alex
Community Moderator
Community Moderator

Hi @ChristaB1,

Dit speelt inderdaad al erg lang. Destijds hebben we begrepen dat er opnieuw naar wordt gekeken, maar dat heeft nog niet tot concrete wijzigingen geleid. Wat daarbij niet meehelpt is dat het niet gaat om een probleem (de knop doet in principe wat 'ie hoort te doen), maar om een verbeterpunt (kan de knop ergens anders staan of kun je een extra bevestigingsvraag krijgen?). 

Weet in ieder geval dat we de feedback hierover blijven doorzetten, dus het is goed dat jullie het hier opnieuw kenbaar maken. Als er wel iets wordt gewijzigd, laten we dat uiteraard weten. Zie ook dit topic voor meer informatie en een mogelijke workaround via een alias: 'Afmelden van verzendlijst' - opnieuw aanmelden we... - Vodafone & Ziggo Community

0 Kudos
a.rooze
Level 2
Topicstarter

Inderdaad, ga toch maar overstappen naar een andere provider want ook ik heb dit al meerdere keren gemeld maar het wordt maar niet aangepakt 

Ben er echt klaar mee

0 Kudos
ChristaB1
Level 3

Ziggo zou ons ook kunnen helpen met een kleine instructie:

Als je bedrijven aanschrijft met het verzoek om het unsubscribe verzoek ongedaan te maken blijkt dat ze vaak niet weten wat ze moeten doen. Ze proberen je opnieuw in te schrijven voor de nieuwsbrief, maar dat helpt niet.

Ziggo zou ons kunnen helpen door een korte handleiding te publiceren. Die kunnen we dan als toelichting mee sturen met ons mailtje.

Kom op Ziggo, het is bijna Sinterklaas !!

0 Kudos
Alex
Community Moderator
Community Moderator

Voor dit probleem is helaas niet een eenduidige instructie te geven, @ChristaB1. Ik zal wat extra achtergrondinformatie geven, hopelijk helpt dat een beetje. Ook in het eerder gelinkte topic vind je meer informatie. Wel belangrijk om vooraf te weten dat het proces per bedrijf/mailadres kan verschillen.

Als er een nieuwsbrief wordt verstuurd, dan wordt er gekeken naar een maillijst. Daarop staat iedereen die zich daarvoor heeft aangemeld. Voordat die nieuwsbrief echter verstuurd wordt, wordt er ook meestal gebruik gemaakt van een andere lijst om juist mailadressen uit te sluiten, vaak een 'suppression list'. Hierop staan de mailadressen die specifiek hebben aangegeven de mailing niet te willen ontvangen om wat voor reden dan ook. Als nieuwsbrief-zender wil je je mailreputatie hoog houden, dus kan het belangrijk zijn zo'n lijst te gebruiken.

Als je gebruik maakt van de knop ‘afmelden van verzendlijst’ in webmail, maak je van een andere manier gebruik dan de ‘unsubscribe’-knop die je onderaan een mail vindt. Je stuurt namelijk een automatische mail rechtstreeks naar de afzender (of database). Wat er vermoedelijk gebeurt, is dat je daarom bij sommige bedrijven op de uitsluit-list komt. Terwijl als jij ‘unsubscribe’ gebruikt, je alleen van de maillijst wordt afgehaald. Bij deze situaties is het dus extra lastig dit op te lossen: Opnieuw aanmelden werkt niet, want je mailadres is nog steeds aanwezig op deze uitsluitlijst. Daar moet je eerst vanaf gehaald worden. Zoals gezegd verschilt dit wel per situatie; we zien ook voorbeelden waarbij het opnieuw aanmelden wél direct werkt.

Ik kan me goed voorstellen dat je hiermee al snel vastloopt bij een bedrijf want het is geen standaard verzoek. Daarom wil ik ook nog twee andere punten meegeven:

-Overweeg een alias aan te maken en deze (al dan niet tijdelijk) bij het betreffende bedrijf te gebruiken. Het kost een paar extra stappen, maar kan je voorlopig uit de brand helpen. Een alias is een e-mailadres dat geen eigen inbox heeft, maar in je reguliere mailbox binnenkomt. Hier lees je er meer over: E-mail alias toevoegen | Klantenservice | Ziggo

-Ervaring heeft geleerd dat er soms ook simpelweg een afkoelperiode op zit. Soms lukt het niet om je direct weer in te schrijven, maar bijvoorbeeld na een week of paar weken wel weer.

0 Kudos
a.rooze
Level 2
Topicstarter

Een mail alias aanmaken is leuk en aardig maar ook in die mails zit natuurlijk dezelfde knop dus als je daar per ongeluk op klikt heb je wederom hetzelfde probleem.

0 Kudos
Alex
Community Moderator
Community Moderator

Een mail alias aanmaken is leuk en aardig maar ook in die mails zit natuurlijk dezelfde knop dus als je daar per ongeluk op klikt heb je wederom hetzelfde probleem.

Klopt. Dit lost helaas het initiële ongemak qua plaats en werking van de knop niet op.

Er zijn enkele outside-the-box opties te bedenken, zoals dit specifieke element blokkeren middels een plugin/adblocker, maar daar kan ik je verder niet mee ondersteunen. Vanuit Ziggo is er op dit moment helaas geen directe oplossing. Als er wel wijzigingen plaatsvinden, laten we dat uiteraard weten.

0 Kudos
Sjaqie
Level 12

@Alex 

Het is nu dus ook van de wishlist en/ofverbeteringen verdwenen als ik het goed begrijp

0 Kudos
Alex
Community Moderator
Community Moderator

Nee, zeker niet @Sjaqie : het staat nog steeds open als verbeterpunt en we houden dit ook regelmatig levendig. Maar eerlijkheid gebied te zeggen dat dit al langer dan een jaar zo is en er sinds die tijd ook geen concrete informatie is gekomen over een termijn. Om die reden blijven we vooral ook de workarounds delen, omdat dat het enige is wat op dit moment kan worden ingezet.

0 Kudos
Sjaqie
Level 12

Blijven geduld houden, hoop dat we geen 2e verjaardag gaan vieren!

0 Kudos
ChristaB1
Level 3

Je bent optimistisch Sjaqie. Mijn eerste melding viert straks zijn 6e verjaardag!! En al die tijd is er geen oplossing gekomen.

0 Kudos
Sjaqie
Level 12

Wist dat het al langer liep maar 6 jaar! Dan zie ik het somber in of er nog een oplossing gaat komen.

Blijven scherp toch?

0 Kudos