Vraag
Reacties
Oplossing
Leon_7
Level 2

Deco M4 herstart probleem en Cast probleem

Ik ben al een tijdje aan het proberen om een stabiel wifi netwerk te krijgen, maar loop tegen enkele hardnekkige problemen aan.

Netwerk schema

Connect box -> kabel -> Hoofd Deco -> 5 poorts switch met oa Next Mini -> 5 poorts switch meerdere bekabelde apparaten ->bekabelde 2e Deco 

Deco's in AP, Wifi op connect box staat uit.

Bij nieuwe installatie werkt alles.

Na verloop van tijd komen er kleine netwerk problemen, zoals cast apparaten die niet zichtbaar zijn in het netwerk terwijl ze wel verbinding met internet hebben. Maar ook een smart switch die verbinding verliest.

Door het herstarten van de router (connect box) werkte eerst alles weer, maar als ik nu de stekker van de router eruit haal en weer aansluit dan staan de Deco's op rood. Kan dan ook geen verbinding maken via de app. Vreemde is dat er enkele apparaten zoals meestal de Google display en de telefoon wel internet hebben maar een heleboel apparaten krijgen geen verbinding.

Meestal is het alleen op te lossen om de Deco's weer te resetten en opnieuw te installeren. Dan werkt het weer een tijdje. 

Ik heb laatst geprobeerd om de 5ghz band uit te zetten zodat alle apparaten op de 2,4 ghz zitten. Dit om te testen of de cast apparaten dan wel zichtbaar blijven in het netwerk. Maar dit helpt ook niet. 

Graag tips waar ik kan zoeken,

Router? Connect Box, er zitten een stuk of 30 apparaten verbonden. Gebeuren hier gekke dingen in na een tijdje?

Deco's? Omdat ik geen tijd had om laatst alles te resetten heb ik er voor nood even de oude Nighthawk aangehangen. Vooralsnog lijkt deze nog goed te werken, maar dan mis ik de 2e deco zodat ik niet overal wifi heb.

Groet,

Leon

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe
Level 20

Welk type Connectbox heb je precies? Mogelijk is deze aan vervanging toe. Bij de Compal CH7465 heb ik een paar jaar geleden een probleem met de interne switch ervaren (hoge packet loss binnen LAN) dat was op te lossen door een losse switch direct op het modem aan te sluiten. Je kunt testen met Deco 1 en switch 1 verwisseld, dus modem → switch 1 → Deco 1 → switch 2 → Deco 2. De Deco's zou ik zoveel mogelijk puur als access points gebruiken en aan het einde van de 'keten' houden.

Uitschakelen van 5 GHz is niet aanbevolen (tenzij als tijdelijke test) omdat 2.4 GHz regelmatig overvol is.

Bekijk in context

0 Kudos
7 Reacties 7
tobiastheebe
Level 20

Welk type Connectbox heb je precies? Mogelijk is deze aan vervanging toe. Bij de Compal CH7465 heb ik een paar jaar geleden een probleem met de interne switch ervaren (hoge packet loss binnen LAN) dat was op te lossen door een losse switch direct op het modem aan te sluiten. Je kunt testen met Deco 1 en switch 1 verwisseld, dus modem → switch 1 → Deco 1 → switch 2 → Deco 2. De Deco's zou ik zoveel mogelijk puur als access points gebruiken en aan het einde van de 'keten' houden.

Uitschakelen van 5 GHz is niet aanbevolen (tenzij als tijdelijke test) omdat 2.4 GHz regelmatig overvol is.

0 Kudos
Leon_7
Level 2
Topicstarter

Ik heb de Compal CH7465.

Zoals ik het nu heb aangesloten gebruik ik alleen poort 1 van de Compal.

Voorheen was het modem -> Deco 1 , Deco 2, Next mini; switch -> deco 3 en nog wat apparaten. Dit heeft heel lang goed gewerkt. Maar na een tijd prutsen laatst één deco minder omdat deze niet meer wilde verbinden. (rood als utp werd aangesloten). Daarna alles aangesloten zoals aanbevolen volgens schema Ziggo/Tp link.

Ik zal eens contact op nemen met Ziggo over vervangend modem, en testen met bovenstaand advies.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20

Als nieuw modem zou je een Sagemcom F3896 ontvangen. Hiervoor is een up-to-date coaxinstallatie van belang.

Kun je een of meerdere foto’s plaatsen van de hoofdaansluiting (het AOP) in de meterkast of woonkamer, inclusief (een) eventuele splitter(s) en/of signaalversterker?

0 Kudos
Leon_7
Level 2
Topicstarter

1000027016.jpg

1000027014.jpg

 Er loopt alleen een kabel van Aop naar modem

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20

De coaxinstallatie (AOP, splitter en kabel) is up-to-date. Ik zie alleen dat er meer isolatie is gestript van de huisaansluitkabel dan gebruikelijk. De splitter is overbodig en kan komen te vervallen als de signaalsterkte op het modem 11 dBmV of lager is.

0 Kudos
Leon_7
Level 2
Topicstarter

Net contact met ziggo gehad en nieuw modem is onderweg. Als dat geïnstalleerd is nog even de deco's omruilen voor nieuwe wifipods en dan zou het weer stabiel moeten werken 

Fijn dat je het aop al gecheckt hebt, scheelde weer tijd omdat de medewerker er ook naar wilde vragen 🙂

Dank 

tobiastheebe
Level 20

Het is inderdaad wenselijk om de Deco M4's door SmartWifi pods te vervangen aangezien de Deco M4's soms niet naar behoren werken i.c.m. de Sagemcom F3896. Indien gewenst kan ik nog even de DS/US-waarden van het modem controleren om na te gaan of de splitter kan komen te vervallen.

0 Kudos