Goede raad gekregen op dit forum maar ik kom er toch nog niet helemaal uit.
Ik wil mails versturen onder mijn eigen domeinnaam. Ik run een eigen mailserver en gebruik daarvan de 'smtp-client' module om de mail via de ziggo servers op het net te zetten. Na vele pogingen vond ik hier (dank, @tobiastheebe !) de syntax voor spf en dmarc records die goed lijkt te werken, of althans een grote verbetering gaf. GMail, Outlook, Yahoo e.a. lijken nu niet meer te klagen. Maar toch krijg ik nog steeds klachten over mail die in de spambox terecht komt en zelfs als 'gevaarlijk' wordt aangemerkt. Ik wil dus graag méér weten.
1. KPN schijnt te klagen over het ontbreken van een DKIM record. Maar DKIM gaat toch over encryptie? Wat heeft dat nou van doen met mijn niet-versleutelde mails? Of moeten nu álle mails versleuteld worden? En hoe werkt die controle: is een DKIM record voor de domeinnaam genoeg? Moet elke verzonden email een DKIM-header hebben?
2. Ik dacht dat ik alle klachten betr. de 'authenticatie' zou ontvangen op het adres dat ik daarvoor in het spf record heb opgegeven (een ziggo adres). Maar dat lijkt niet zo, bijv. KPN zet mijn mails bij de spam met waarschuwingen en uitroeptekens zonder dat ik daar iets van zie. Hoe zou dat komen?
Mabel
DKIM is een digitale handtekening die met iedere mail wordt meegezonden en wordt vergeleken met het DKIM record in het domein. Voor zover ik kan nagaan is het niet mogelijk om in een SPF record een adres in te stellen dat voor delivery failure notifications gebruikt moet worden, dus ik ben benieuwd hoe je dat hebt ingesteld.
Wellicht kun je in dit topic een tekstbestand met geanonimiseerde headers plaatsen van mail die als spam gemarkeerd is bij de ontvanger t.b.v. verdere analyse.
de mailserver zit bij jou thuis op een server dus achter de Ziggo verbinding ?
Dag @Mabel! Zo te zien heb je enkele reacties ontvangen, heb je nog de tijd gehad deze door te nemen? We horen het graag 😄
Sorry voor vertraagde reactie. @tobiastheebe: ik vergiste me, met het adres voor errors bedoelde ik het adres in het DMARC record.
Ook over DKIM was ik abuis maar nu blijft de vraag a) of een 'digitale ondertekening' vereist is/gaat worden voor email-verkeer en b) hoe ik het zó inricht dat de emails die ik verzend voldoen aan die eis.
In welke stadium wordt die handtekening toegevoegd en door wie? Heeft mijn ziggo-mail automatisch zo'n handtekening?
Ik weet dat gebruik van SPF + DKIM + DMARC verplicht is voor verzenden naar hotmail/live/outlook-adressen voor 'high-volume senders', zie Strengthening Email Ecosystem: Outlook’s New Requirements for High‐Volume Senders | Microsoft Commun.... Ik heb geen idee of KPN (waar mail vanaf jouw server in spam terecht komt) een vergelijkbare eis heeft. De handtekening wordt toegepast door de verzendende mailserver (MTA), in jouw geval moet je dit dus zelf instellen. Hoe is afhankelijk van welke mailserver je gebruikt. Voor ziggo.nl-adressen is DKIM inderdaad al aanwezig. Je kunt dit bijvoorbeeld via Free DKIM Lookup Tool | EasyDMARC controleren.
Hey @Mabel we zijn alweer een paar dagen verder, heb je nog een updates voor ons en heb je bovenstaande nog kunnen doornemen? We horen het graag nog van je.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.