Vraag
Reacties
Dong71
Level 2

Internetverbinding wordt willekeurig verbroken en sinds gisteren valt alles weg.

wegvallende internetverbinding, inmiddels ruim 4,5 jaar en 13 monteurs verder nog steeds niet opgelost. Uit pure noodzaak komt woensdag monteur numero 14, want we zijn er moedeloos van.
In die jaren is werkelijk álles vervangen, alle kabels, AOP's, modems, mediaboxen. 
Vaak valt er maar 1 apparaat uit, maar de laatste 2 dagen valt werkelijk álles uit. Eerst merk je dat de wifi zeer traag wordt, afbeeldingen worden traag of niet meer weergegeven op bijvoorbeeld de laptop en dan valt een apparaat uit en nu in 2 dagen 3x alles (vaste telefoon, mobiele telefoons, laptop, tv en als de tv niet aan staat, de smartspeaker. Modem resetten en dan komt alles terug. Rood lampje op modem voor reset, dan na reset wit lampje knipperend, dan rood lampje knipperend.
Van alles is ook geprobeerd om te kijken of het aan een apparaat ligt, laptop geïsoleerd, laptop bedraad aangesloten, wifi versterkers ertussen, maar het maakt allemaal géén verschil. We hebben momenteel een zwarte wifipod in gebruik.
Vaak valt er maar 1 apparaat uit bijvoorbeeld de smartspeaker of een laptop. Het gebeurt bij meerdere laptops, dus niet specifiek 1 laptop. Ook het tijdstip is puur willekeurig en ook het aantal apparaten, wat er gebruikt wordt.
3 Jaar hebben we geen problemen ervaren en het is begonnen na werkzaamheden van Ziggo buitenshuis. Diverse keren ook bevestigd gekregen, dat het probleem buitenshuis ligt, maar een oplossing tot nu toe, niet.
In juni dit jaar is voor het laatst de AOP, de coax en het modem vervangen.

Wel typisch, op vakantie hadden we internet via een Ziggo modem en totaal geen problemen gehad.

Kan iemand hier suggesties doen? 

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
83 Reacties 83
Gio2903
Level 17

als het modem ineens rood gaat knipperen is er uitval in de downstream, kun je eens de meldingen in het modem logboek hier plaatsen? @tobiastheebe kan er dan naar kijken

0 Kudos
Dong71
Level 2
Topicstarter

Hoe moet ik dat doen? Ik heb geen technische kennis.

 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20

Gebruikelijk duidt rood knipperend op een probleem in de downstream en geel knipperend op een probleem in de upstream, maar ook enkele keren gezien dat geel knipperend getoond bij een probleem in de downstream en de webinterface onjuiste gegevens toont op de pagina Geavanceerde instellingen → Hulpmiddelen → Netwerk status.

tobiastheebe
Level 20

Kun je op het modem inloggen via 192.168.178.1 en de gegevens plaatsen van de tabbladen Downstream, Upstream en Netwerk historie op de pagina Geavanceerde instellingen → Hulpmiddelen → Netwerk status?

 

Door resets/reboots worden wel alle events met severity lager dan critical gewist uit de historie. Het is beter om eerst de gegevens te verzamelen alvorens een reboot/reset uit te voeren.

Gio2903
Level 17

https://192.168.178.1/settings/tools/network-status  hier log je in met het modemwachtwoord, deze staat onderop je modem rechts bovenin

 

kopieer en plak vervolgens (in meerdere reacties). de downstream waardes, de upstream waardes en netwerk historie

0 Kudos
Dong71
Level 2
Topicstarter

3.0 Downstreamkanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Vergrendelde status RxMER (dB) Gecorrigeerd (actief profiel) Niet-gecorrigeerd (actief profiel)
15780000008.743QAM256Locked4300
25860000008.743QAM256Locked4300
46020000008.943QAM256Locked4300
56100000008.843QAM256Locked4300
66180000008.643QAM256Locked4300
76260000008.343QAM256Locked4300
86340000008.343QAM256Locked4300
96420000008.443QAM256Locked4300
106500000008.443QAM256Locked4300
116580000008.343QAM256Locked4300
126660000008.243QAM256Locked4300
136740000008.042QAM256Locked4200
146820000008.043QAM256Locked4300
156900000007.943QAM256Locked4300
166980000008.043QAM256Locked4300
177060000008.243QAM256Locked4300
187140000008.543QAM256Locked4300
197220000008.943QAM256Locked4300
207300000009.143QAM256Locked4300
217380000009.043QAM256Locked4300
227460000008.843QAM256Locked4300
237540000008.643QAM256Locked4300
247620000008.342QAM256Locked4200
257700000007.842QAM256Locked4200
267780000007.742QAM256Locked4200
277860000007.842QAM256Locked4200
287940000008.042QAM256Locked4200
308100000008.042QAM256Locked4200
318180000008.042QAM256Locked4200
328260000008.142QAM256Locked4200
 
 
 

3.1 Downstreamkanalen

Kanaal Kanaalbreedte (MHz) FFT type Aantal actieve subcarriers Modulatie (actief profiel) Eerste actieve subcarrier (Hz) Vergrendelde status RxMER data (dB) PLC vermogen (dBmV) Gecorrigeerd (actief profiel) Niet-gecorrigeerd (actief profiel)
331900000004K3736ERR148Locked060.0165742860
341900000004K3736QAM4096148Locked052.0192136300
0 Kudos
Dong71
Level 2
Topicstarter

3.0 Upstreamkanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol rate (ksps) Modulatie Kanaaltype T3-timeouts T4-timeouts
55880000045.55120 KSym/secQAM64ATDMA10
65200000045.35120 KSym/secQAM64ATDMA00
74520000045.05120 KSym/secQAM64ATDMA00
83840000045.05120 KSym/secQAM64ATDMA00
 
 
 

3.1 Upstreamkanalen

Kanaal Kanaalbreedte (MHz) Vermogen (dBmV) FFT type Modulatie Kanaaltype Aantal actieve subcarriers Eerste actieve subcarrier (Hz) T3-timeouts T4-timeouts
2715000000387.02KQAM64OFDMA3007400
2816700000405.02KQAM64OFDMA3347400
0 Kudos
tobiastheebe
Level 20

Gegevens het liefste kopiëren naar een tekstdocument en dat in het topic plaatsen om te voorkomen dat de spamcontrole van de community aanslaat en de betreffende reactie verdwijnt, dit gebeurt soms bij de downstream-waarden.

0 Kudos
Dong71
Level 2
Topicstarter

Tijd Prioriteit Beschrijving

17-10-2025
20:43:02
noticeREGISTRATION COMPLETE - Waiting for Operational status
17-10-2025
20:42:56
warningREG-RSP-MP Mismatch Between Calculated Value for P1.6hi Compared to CCAP Provided Value;CM-MAC=2c:fb:0f:70:d9:d0;CMTS-MAC=00:01:5c:6f:10:e3;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
17-10-2025
20:42:50
noticeDS profile assignment change. DS Chan ID: 33; Previous Profile: ; New Profile: 1 2 3.;CM-MAC=2c:fb:0f:70:d9:d0;CMTS-MAC=00:01:5c:6f:10:e3;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
17-10-2025
20:42:50
noticeDS profile assignment change. DS Chan ID: 32; Previous Profile: ; New Profile: 1 2 3.;CM-MAC=2c:fb:0f:70:d9:d0;CMTS-MAC=00:01:5c:6f:10:e3;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
17-10-2025
20:42:49
noticeTLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=2c:fb:0f:70:d9:d0;CMTS-MAC=00:01:5c:6f:10:e3;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
17-10-2025
20:42:47
warningDHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MAC=2c:fb:0f:70:d9:d0;CMTS-MAC=00:01:5c:6f:10:e3;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
17-10-2025
20:42:44
noticeHonoring MDD; IP provisioning mode = IPv4
17-10-2025
20:42:41
criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=2c:fb:0f:70:d9:d0;CMTS-MAC=00:01:5c:6f:10:e3;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
17-10-2025
20:41:34
criticalSYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=2c:fb:0f:70:d9:d0;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
17-10-2025
20:41:33
criticalCable Modem Reboot because of - HW or Power-On Reset
17-10-2025
19:33:09
criticalSYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=2c:fb:0f:70:d9:d0;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
17-10-2025
19:33:08
criticalCable Modem Reboot because of - HW or Power-On Reset
17-10-2025
08:32:34
criticalSYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=2c:fb:0f:70:d9:d0;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
17-10-2025
08:32:34
criticalCable Modem Reboot because of - HW or Power-On Reset
17-10-2025
05:47:23
criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=2c:fb:0f:70:d9:d0;CMTS-MAC=00:01:5c:6f:10:e3;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
17-10-2025
05:47:18
criticalSYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=2c:fb:0f:70:d9:d0;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
17-10-2025
05:47:18
criticalCable Modem Reboot because of - Software_Upgrade
17-10-2025
05:44:44
alertSW download Successful - Via NMS
17-10-2025
05:41:44
alertSW Download INIT - Via NMS
16-10-2025
18:05:02
criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=2c:fb:0f:70:d9:d0;CMTS-MAC=00:01:5c:6f:10:e3;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
16-10-2025
18:04:57
criticalSYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=2c:fb:0f:70:d9:d0;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
16-10-2025
18:04:56
criticalCable Modem Reboot because of - kernel-panic,RCU Stall-Runner
16-10-2025
17:21:52
criticalSYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=2c:fb:0f:70:d9:d0;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
16-10-2025
17:21:52
criticalCable Modem Reboot because of - Software_Upgrade
16-10-2025
17:16:42
alertSW download Successful - Via NMS
16-10-2025
17:13:55
alertSW Download INIT - Via NMS
02-10-2025
03:14:19
criticalReceived Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=2c:fb:0f:70:d9:d0;CMTS-MAC=00:01:5c:6f:10:e3;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
02-10-2025
03:13:56
criticalSYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=2c:fb:0f:70:d9:d0;CMTS-MAC=00:01:5c:6f:10:e3;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
02-10-2025
03:13:56
criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=2c:fb:0f:70:d9:d0;CMTS-MAC=00:01:5c:6f:10:e3;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
02-10-2025
03:13:54
criticalSYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=2c:fb:0f:70:d9:d0;CMTS-MAC=00:01:5c:6f:10:e3;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
02-10-2025
03:13:53
criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=2c:fb:0f:70:d9:d0;CMTS-MAC=00:01:5c:6f:10:e3;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
02-10-2025
03:12:38
criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=2c:fb:0f:70:d9:d0;CMTS-MAC=00:01:5c:6f:10:e3;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
0 Kudos
Dong71
Level 2
Topicstarter

Ik moet wel resetten, want we hebben dan helemaal geen internetverbinding meer.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20

Over de afgelopen twee dagen zie ik i.i.g. een mislukkende firmware-upgrade (welke software-versie geeft de pagina Beheer → Informatie aan?) en een crash (kernel panic), op 2-10 een uitval met waarschijnlijk signaalgerelateerde oorzaak.

 

Als de uitval alleen betrekking heeft op de internetverbinding, dan zou je nog steeds het modem moeten kunnen bereiken om de gegevens te verzamelen alvorens je een reboot/reset uitvoert.

0 Kudos
Dong71
Level 2
Topicstarter
 
0 Kudos
Dong71
Level 2
Topicstarter

Hoe moet ik het modem dan bereiken?

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20

Op dezelfde manier als je nu gedaan hebt. De actuele DS/US-waarden zijn prima.

0 Kudos
Dong71
Level 2
Topicstarter

Software versie 4.4.00. 

De afgelopen week gaf de app steeds opniew aan, dat de wifi geoptimaliseerd moest worden. Telkens gedaan.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20

SmartWifi web toont een onjuiste software-versie, op de pagina Beheer → Informatie in de webinterface wordt wel de juiste versie getoond. Wat ik in mijn voorlaatste reactie aangaf heeft niets met Wi-Fi te maken.

0 Kudos
Dong71
Level 2
Topicstarter

Hoe kom ik daar? Ik heb hier geen verstand van, maar wil je wel van alle informatie voorzien.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
0 Kudos
Dong71
Level 2
Topicstarter

Dan krijg ik de volgende melding:

Deze pagina is niet bereikbaar
192.168.178.1 duurde te lang om te reageren
Probeer het volgende:
Zoeken op het web naar 192 168 178 1
Verbinding controleren
De proxy en de firewall controleren
ERR_CONNECTION_TIMED_OUT

0 Kudos