Ik heb het probleem dat sommige apps of clouddiensten verbonden aan smart devices in mijn huis niet toegankelijk zijn als ik buitenshuis ben of op een ander wifi netwerk. Voorbeeld: Philips Hue. Vreemd genoeg kan ik wel bij andere apps, voorbeeld: Onecta, homewizard. Hoe kan ik dit oplossen? Chatgpt meent dat het een ipv6 probleem is. Blijkbaar krijg ik op 5G geen ipv6. De Sagemcom router deelt standaard geen ipv6 adressen uit, en heeft een verlopen prefix-delegation - waardoor mijn apparaten in de cloud een ongeldig ipv6 adres krijgen. De apps met goede ipv4 fallback zijn dan wel bereikbaar, de apps zonder goede fallback niet.
Klinkt dat aannemelijk? En zo ja: Hoe kan ik het fixen? Ik zie dat ipv6 dhcp staat op stateless, en ik kan de bijbehorende velden niet aanpassen. Bij info staat dat de ipv6 lease is verlopen, zo te zien direct bij de restart van de modem.
ps, ik heb wifi uit staan omdat ik een eigen router erachter heb zitten in access point mode. Dat zou ik graag zo willen houden.
Opgelost! Ga naar oplossing.
Enorm bedankt voor de uitgebreide uitleg, en inderdaad zat chatgpt ernaast.
- In Hue bleek ik niet meer te zijn ingelogd
- het alarm had een herstart nodig
- de thuisbatterijen hadden een factory reset nodig
Het enige waar ik nog aan twijfel is of er niet toch een poort achterop de router niet lekker werkt. Maar ik ga het voorlopig lekker even niet meer aanraken 🙂
Waarschijnlijk heeft het probleem dat je ervaart niets met IPv6 te maken.
Enorm bedankt voor de uitgebreide uitleg, en inderdaad zat chatgpt ernaast.
- In Hue bleek ik niet meer te zijn ingelogd
- het alarm had een herstart nodig
- de thuisbatterijen hadden een factory reset nodig
Het enige waar ik nog aan twijfel is of er niet toch een poort achterop de router niet lekker werkt. Maar ik ga het voorlopig lekker even niet meer aanraken 🙂
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.