Vraag
Reacties
mjrust
Level 3

Streams vallen met enige regelmaat weg

Zie ook mijn vorige topic, dat helaas al is gesloten door het systeem.

Met enige regelmaat vallen audiostreams weg op Sonos en google hub speakers en in apps als Disney plus en Netflix, soms hapert ook de video. Heel soms heeft ook de next mini last van een hapering bij kijken van tv of opnames. Voorheen via internet van de concurrent via glasvezel had ik nergens last van, maar sinds de overstap terug naar ziggo speelt dit.

In mijn vorige topic heeft @Bert voorgesteld de firewall instellingen aan te passen 

mjrust_0-1761923262893.png

Dit heeft helaas niet geholpen. Ik krijg hier thuis geen klachten meer over de audio in disney plus, maar radio via sonos of de google hub vallen nog met enige regelmaat weg.

Hopelijk heeft iemand een andere oplossing, en kan dit topic wellicht iets langer open blijven om zaken goed te kunnen testen.

M.v.g. Martijn Rust

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
8 Reacties 8
Dennis
Community Moderator
Community Moderator

Hi @mjrust en welkom terug op de VodafoneZiggo Community,

We dachten er met het andere topic al te zijn, iets te voorbarig 😉

Mooi dat de audio problemen van Disney+ met de tip van @Bert opgelost zijn. Toch een stapje verder, alleen de Sonos Radio en Google Hub nog. 

Als ik de Google Mini naloop, dan zie ik dat die wisselt tussen verbinding op het modem en de Wifipods. Waarbij de connectie met 'room 3' erg goed is. Alleen met 'room 2' minder. Wat de uitval kan verklaren. Voor mijn beeldvorming, waar heb je het modem staan? Waar zitten beide wifipods? Afstand en of er muren tussenzitten, dat helpt om er een beter beeld ervan te krijgen. 

De Sonos verbinding, waarbij ik twee apparaten tref. Beide hebben een goede verbinding en zie ik net 1-2-3 een aanleiding. Voor de zekerheid heb ik een aanpassing gedaan in de wijze waarop het modem IPV6 adressen uitdeelt. Puur ter test, om te zien wat er gebeurt. Kijk even hoe dat de komende dagen gaat. Hoor graag van je!

mjrust
Level 3
Topicstarter

Hi @Dennis,

Bedankt voor je reactie. Ik ben allereerst wel benieuwd waar jij de informatie van de wisselingen tussen wifipunten kan zien, dat is informatie die ik zelf ook wel graag wil zien. Momenteel vind ik dat volgens mij niet in het modem of de smart wifi app, althans niet als log of historisch overzicht.

Het modem staat in de meterkast op de begane grond. De namen "room 2" en "room 3" zeggen mij niets, maar er staat een wifipod (bedraad aangesloten) op de eerste etage, en een wifipod op zolder (2e etage) via wifi. Het is mij bekend dat de verbinding naar de tweede wifipod niet fantastisch is, hier moet nog een kabel naar toe maar dit heeft geen prio.

Het gaat in dat geval niet om de home mini, deze staat op zolder en gebruiken we niet voor radio. Het gaat om de sonos speakers op de begane grond, en een google hub op de eerste etage. (eventueel kan ik via een prive bericht wel mac adressen verstrekken)

Overigens is de wifidekking is op de begane grond en op de eerste etage overal goed, dat heb ik zelf meerdere keren gecontroleerd.

Ik zeg overigens niet dat de problemen met Disney+ zijn opgelost, ik heb er nog geen klachten over gehad. Er wordt hier gelukkig niet dagelijks naar disney+ gekeken.

Ik weet niet hoe laat je de aanpassing in de IPv6 adressering hebt gedaan, maar ik heb gistermiddag meerdere onderbrekingen op sonos gehad, geen tijdstippen genoteerd en nu vanmorgen al 2 op de hub op de eerste etage 11:14 en 11:24.

Wat mij zelf opvalt is dat het aantal fouten (Downstream voor en na RS) in de log van het modem alleen maar toeneemt.

Het zegt mij allemaal niet veel, maar fouten zijn nooit goed... (volledige afbeelding in de bijlage)

mjrust_0-1762166185053.png

0 Kudos
Jamyla
Community Moderator
Community Moderator

Goedemiddag @mjrust 

Helaas heb jij de inzage in de achterliggende informatie niet, dat is iets wat wij kunnen zien als we je modem en technische data uitlezen. Sorry!

Daarnaast zie ik wel dat je thuis echt een Smart home hebt en het huishouden draait op de wifi verbinding. Dan is een goede verbinding natuurlijk wel zo wenselijk.

Fijn dat je hier je signaalwaardes aan het topic hebt toegevoegd. Ik haak hierbij @tobiastheebe ook eens aan of hij zijn expertise hierop wil los laten. Heb jij nog een idee/oplossing hoe we dit kunnen aanvliegen?

mjrust
Level 3
Topicstarter

Hi @Jamyla,

Bedankt voor je reactie, goede wifi en een goede verbinding zijn zeker belangrijk!

Ik hoop dan ook dat er nog wat opties zijn.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20

Ik neem aan dat met "aanpassing gedaan in de wijze waarop het modem IPV6 adressen uitdeelt" het aanpassen van de DHCPv6-server naar 'stateful' wordt bedoeld. Dat is een workaround voor IPv6-problemen specifiek op Android.

'Fouten voor RS' zijn correctable codeword errors en mogen langzaam oplopen. 'Fouten na RS' zijn uncorrectable codeword errors en mogen alleen oplopen bij werkzaamheden of een bekende storing. Op kanaal 17 + 18 is een eerdere lichte instraling van 5G uplink zichtbaar. De actuele Rx power + MER (signaalsterkte en -kwaliteit) zijn wel in orde.

• Kun je een of meerdere foto’s plaatsen van de hoofdaansluiting (het AOP) in de meterkast, inclusief (een) eventuele splitter(s) en/of signaalversterker?
  • Kun je tevens de gegevens plaatsen van de tabbladen Downstream, Upstream en Netwerk historie op de pagina Geavanceerde instellingen → Hulpmiddelen → Netwerk status?
  • Kun je UPnP uitschakelen op de pagina Geavanceerde instellingen → UPnP?
0 Kudos
mjrust
Level 3
Topicstarter

Hi @tobiastheebe,

IPv6 staat nu inderdaad op stateful, dus dat zal dan inderdaad de wijziging zijn geweest. Heb niet het idee dat dat iets heeft uitgehaald.

De Fouten na RS zijn sinds 5 oktober wel flink opgelopen.

Dit is de situatie op 5-10

mjrust_0-1762272188633.png

en dit is de situatie vandaag

mjrust_1-1762272487710.png

Volledige screenshots in de bijlage.

Aansluiting in de meterkast, kabel gaat rechtstreeks naar het modem en de aardedraad zit op de aardrail.

Splitters of signaalversterkers zijn niet aanwezig.

20251004_235006.jpg

20251005_112957.jpg

Ik heb UPnP uitgeschakeld.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20

De coaxinstallatie ziet er prima uit. In de historie is uitval van de upstream zichtbaar op 31-10 om 23:12, verder geen bijzonderheden. De hoeveelheid waarmee de uncorrectables zijn opgelopen valt mee, dit kan ook incidenteel geweest zijn. Mogelijk ervaar je verbetering na het uitschakelen van UPnP.

mjrust
Level 3
Topicstarter

Ok bedankt zover, ik kijk het een paar dagen aan.