Vraag
Reacties
Limbo210366
Level 5

Waarom haal ik verschillende snelheden bij een speedtest?

Regelmatig test ik mijn snelheid (WiFi) en daarbij merk ik vaak het volgende:

Doe ik de eerste keer een test, dan kom ik rond de 230mbps. Niet echt slecht, maar kan sneller.

Verbreek ik dan de verbinding via het internet icoontje op de taakbalk van Windows en verbind daarna opnieuw dan zit ik vaak tegen of zelf over de 400mbps.

Dit komt vrijwel dagelijks voor. Iemand een idee wat dit zou kunnen veroorzaken? Heb een knipsel toegevoegd van mijn test vanmorgen. Nadat ik constant rond de 230mbps zat, verbinding verbroken en daarna zat ik boven de 400.

Alle tips zijn van harte welkom. Ik ben trouwens verbonden via Smart WiFi.

Vriendelijke groet. 

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
29 Reacties 29
tobiastheebe
Level 20

In dit geval laat de link tussen modem en pod vermoedelijk nog steeds te wensen over. Een moderator (Ziggo-medewerker) kan uitvoeriger de backhaul tussen modem en pods controleren en komt vanzelf langs in dit topic.

bertus12
Level 9

@Limbo210366 Iedere fabrikant van WiFi Mesh apparatuur zegt: Plaats ze dicht bij elkaar, binnen zichtlijnen, minder muren/liever 1 deur.

Een plaatje/plattegrond zegt vaak meer, hier een voorbeeld plattegrond van een andere fabrikant.

Je Ziggo Modem/Router en Pod moeten flink goed bereik hebben met elkaar anders heb je het omgekeerde effect: onduidelijke/overklaarbare uitval.

Een Pod aan de buitenmuur van je woning of in het raam/vensterbank levert niets op. Zet de Pod binnen zichtlijnen van de Ziggo/Modem Router.

bertus12_0-1764514421212.png

bertus12_1-1764514620408.png

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator

Goedemorgen @Limbo210366 

Wij hebben zojuist op verzoek van Tobias naar de backhaul gekeken tussen het modem en de pods. Daaruit kwam voor ons de conclusie dat het signaal er niet super uitziet. 
Waar heb je pod1 en pod2 geplaatst? De pod eindigend op serienummer 790 vertoond namelijk geen goede verbinding.
@bertus12 geeft eigenlijk al zeer goede suggesties door de pods elders te plaatsen. Heb je daar al eens naar gekeken?
Je kan de kwaliteit verbeteren door de pod bekabeld aan te sluiten, mits dit in de praktijk mogelijk is vanwege het trekken van kabels.

Limbo210366
Level 5
Topicstarter

Hi Jamyla,

Ik heb 2 Wifi pods geplaatst, eentje op ongeveer 6 meter van mijn modem, in de woonkamer. De 2e weer 6 meter verder, in de slaapkamer. Dit omdat ik daar ook een smart-tv gebruik, via WiFi dus. Die tv geeft het signaal overigens als uitstekend aan.

Kabels is geen optie, ik moet helaas alles via WiFi. Ik heb ook maar beperkte mogelijkheden qua plaatsen.

Nogmaals, mij valt vooral het grote verschil op in snelheden, vooral als ik meet met pc en met mijn telefoon (vele malen sneller).

0 Kudos
Jamyla
Community Moderator
Community Moderator

Ik begrijp wat je zegt hoor @Limbo210366 Het is alleen een kwestie van zelf thuis gaan kijken naar de serienummers van de pods. 
Wij hebben 2 pods gemeten, waarvan 1 een goed signaal heeft en de 2e pod niet. Deze pod heeft een serienummer eindigend op 790. Deze pod zou verplaatst moeten worden als bekabeld aansluiten niet mogelijk is.

0 Kudos
Limbo210366
Level 5
Topicstarter

Die van 790 is diegene die op de slaapkamer staat. Ik kan hem nergens anders plaatsen dan in de woonkamer zelf. Dat heeft dan ook weinig nut...lijkt me???

0 Kudos
Limbo210366
Level 5
Topicstarter

Als ik hem ook in de woonkamer plaats, wordt mijn signaal zwakker in de slaapkamer.

0 Kudos
Ryan
Community Moderator
Community Moderator

Dan is de afstand toch te groot met de booster die in je slaapkamer geplaatst is.

0 Kudos
bertus12
Level 9

Dit topic voelt alsof wij als community beter moeten snappen hoe je woning er precies uitziet.

Zomaar wat vragen:

• Hoeveel verdiepingen? Hoe groot is de totale oppervlakte van alle ruimtes bij elkaar?
  • Op welke bijzondere locaties die direct aan de woning grenzen, zoals terras/balkon/schuur/garage, wil je ook WiFi? 
  • Waar zit je AOP? En waar staat dan je Ziggo modem? Als het AOP en Ziggo Modem naast elkaar staan, en bijvoorbeeld in de Meterkast die zich in het midden/centrum van de woning bevindt, dan helpt dat voor de duidelijkheid.
  • Kan je van Noord naar Zuid (en van Oost naar West) beschrijven waar elke ruimte zich in de woning bevindt?
  • Hoeveel WiFi apparaten (tel alles bij elkaar: telefoons, smarthome, laptop, game-consoles) heb je? En hoeveel daarvan kunnen alleen 2.4GHz en hoeveel 2.4GHz of 5 GHz?

Mijn gevoel, uit de jou hierboven eerder gegeven informatie, is dat je wellicht aan 1 Pod voldoende hebt omdat je zegt dat een betere plek voor de Slaapkamer-Pod de Woonkamer is (waar al een Pod staat). Wellicht kan de Woonkamer-Pod op een iets strategischer plek worden gezet zodat het in de Woonkamer niet echt slechter wordt, maar in de Slaapkamer wel beter.

In deze video wordt uitgelegd dat "Meer Pods" niet altijd beter is: https://www.youtube.com/watch?v=cmZavxt2fGw en ook hier: https://www.ziggo.nl/klantenservice/internet-wifi/advies-aantal-pods 

En dat is ook mijn persoonlijke ervaring, overweeg altijd: 1) Is een Pod echt noodzakelijk, of kan het Modem gemakkelijk op een betere plek? 2) Bekabeld aansluiten van een Pod is altijd beter.

0 Kudos
Marco
Community Moderator
Community Moderator

Goedemorgen @Limbo210366, ik zie dat @bertus12 nog een paar goede vragen heeft gesteld. Heb je nog steeds last van de problemen?

0 Kudos