Vraag
Reacties
Oplossing
WK_home
Level 2

Waarom werkt mijn Ezviz camera alleen met het gast wifi-netwerk?

Hi community!

opeens was ik de verbinding kwijt met mijn ezviz camera's (camera's offline), en het opnieuw aanmelden lukte ook niet meer, het heeft jaren zonder problemen gewerkt. Voor mijn netwerk zijn er geen veranderingen gemaakt, ik heb de  Black SmartWifi modem (zwart) van Sagemcom met 2 smartpods. Ziggo geeft aan dat er ook geen wijzigen zijn gemaakt, dus helaas hier geen uitkomst, maar ook geen oplossing.

De camera's gebruiken het de 2,4 connectie, maar door de smartpods kan ik geen aparte 2.4 netwerk aanmaken. De enige verandering is geweest dat ik een nieuwe TV box heb ontvangen ivm met problemen met de oude, maar hetzelfde model.

Na vele pogingen, dacht ik te proberen ze aan te melden via het wifi Gast Netwerk, en dit werkte verrassend wel.🤔

2 vragen:

- Wat is anders tussen het wifi gast netwerk, en het normale wifi netwerk dat dit kan veroorzaken? en kan ik dezelfde instellingen zetten op het normale netwerk?

- Kan ik dit de camera's op het gast netwerk laten of kan ik hierdoor andere problemen krijgen?

alvast mijn dank!

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe
Level 20

Ik zie dit 'advies' inderdaad meer langskomen op de website van EZVIZ. Heb je de MAC-filterlijst al gewist, indien hierin regels aanwezig zijn?

Bekijk in context

Uitgelicht
WK_home
Level 2
Topicstarter

Hi Tobias,

ik ben nu begonnen met een frisse start:

1. Ezviz app en apparaten opnieuw geïnstalleerd

2. modem, mac lijst leeg, stonden er nog 2 in, maar die hadden beide een totaal andere omschrijving, maar lijken toch gerelateerd te zijn aan de camera, dit had ik niet verwacht

3. Restart app, camera's en modem

4. Nu alles weer geïnstalleerd en.. ja het werkt!

Dank voor alle support

1 Kudos
15 Reacties 15
tobiastheebe
Level 20

Het gastnetwerk wordt i.t.t. het hoofdnetwerk alleen door het SmartWifi modem uitgezonden. Je kunt proberen om de SmartWifi pods tijdelijk stroomloos te maken en vervolgens de camera's opnieuw verbinden met het hoofdnetwerk.

WK_home
Level 2
Topicstarter

Dank Tobias, 

helaas dit is niet gelukt, ik heb de Pods uit de stopcontacten gehaald, maar ik kon daarna nog niet de verbinding maken, ik heb ook de pods nodig om de camera's een sterk genoeg signaal te geven. 

Het lijkt erop dat de camera's connectie zijn kwijt geraakt door een restart van de modem, dus voor die tijd goed verbonden geweest, maar ook altijd met de pods, heb je nog andere ideeën? (ben toch nog wel zoekende wat er kan zijn veranderd)

Zijn er verder geen verschillen of andere settings voor poorten of security tussen gast en hoofdnetwerk?

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20

Op het gastnetwerk is alleen internettoegang mogelijk, communicatie met het hoofdnetwerk wordt geblokkeerd. Verder zijn er wezenlijk geen verschillen, tenzij je zelf instellingen hebt aangepast op (een van) de netwerken.

Heb je de stappen op How to add device? - FAQ - EZVIZ Support doorlopen? Kun je aangegeven welke stap mislukt?

0 Kudos
Judith
Community Moderator
Community Moderator

Hi @WK_home we zijn ondertussen alweer enige tijd verder en we zijn razend benieuwd of het inmiddels is gelukt met het verbinden van de Ezviz camera. Mocht dat niet het geval zijn; heb je de stappen die Tobias voor je heeft geplaatst al eens doorlopen? We horen het graag van je als je onze hulp hier op de Ziggo Community nog kunt gebruiken. 

0 Kudos
WK_home
Level 2
Topicstarter

Beste Judith, dank voor de follow up, ik heb nu weer de tijd genomen om dit probleem verder aan te pakken:

tijdens de stappen voor het registreren:

start device network configuration

successful- registration to wifi network (23% wifi connected)

failed - platform registration failed, unable to resolve domain name (registration to EZVIZ platform failed at 60%)

network testing - OK

volgens andere user cases, het toestaan van  RTSP kan het oplossen, dit heeft bij mij geen effect gehad.

ook getest of ik wel beeld direct van de camera kan krijgen, dus niet via app, maar direct op de camera inloggen, en dan krijg ik wel beeld,

dus probleem lijkt te liggen aan de domain name waar via de app de registratie plaats vindt. Het heeft jaren gewerkt, maar ben dus ook benieuwd wat er dan nu anders is, en hoe de cameras weer 'online' te krijgen in de app.

mijn dank alweer

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
  • Mogelijk wordt internettoegang (op het hoofdnetwerk en niet op het gastnetwerk) geblokkeerd door MAC filtering. In dit geval zou de camera ook 'gepauzeerd' zijn in de SmartWifi app.
    Kun je op het modem inloggen via 192.168.178.1 en controleren of (het MAC-adres van) de camera wordt vermeld bij de MAC-filterlijst op de pagina Geavanceerde instellingen → Beveiliging → MAC filtering? Is een vermelding aanwezig, verwijder deze dan.
  • Kun je tevens alle opties behalve 'Firewallbeveiliging' uitschakelen voor zowel IPv4 als IPv6 op de pagina Geavanceerde instellingen → Beveiliging → Firewall?
  • "volgens andere user cases, het toestaan van RTSP kan het oplossen, dit heeft bij mij geen effect gehad."
    Wat heb je hiervoor precies ingesteld/aangepast?
0 Kudos
WK_home
Level 2
Topicstarter

Hi Tobias

dank voor de follow up, hieronder mijn feedback:

1- Mac filtering, de camera's staan hier niet bij

2- Firewall, zie ook screenshot, deze instelling zijn ook niet recent aangepast

WK_home_0-1742929033356.png

3- dit is een instelling in Ezviz app, om de camera via een niet beveiligd kanaal te laten communiceren

Ik kan de camera's met beeld zien op het netwerk (via live lan view), en zijn ook verbonden met de wifi, maar waar het vast loopt is de registratie in de app, "failed - platform registration failed, unable to resolve domain name (registration to EZVIZ platform failed at 60%)" - het lijkt erop dat de app geen toegang krijgt tot een bepaalde website, en ik kan niet zien welke dit is. 

Op het gastnetwerk gaat de registratie wel goed, is er nog een extra beveiliging/security settings. Ik zie in het beveiligings dashboard ook geen blokkades, of alerts. 

(wat ook wel bijzonder is dat de de overige producten van Ezviz wel werken, alleen de camera's niet)

mocht je nog ideeën hebben of informatie nodig hebben dan hoor ik het graag

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20

Als de MAC-filterlijst niet leeg is, dan zou ik toch alle regels daar wissen en de camera opnieuw opstarten. De firewall-instellingen zijn in orde. Mijn vermoeden blijft dat de camera geen internettoegang ontvangt.

WK_home
Level 2
Topicstarter

dank, ondertussen ook nog contact gehad met EZVIZ, die adviseren om IPV6 uit te zetten op de modem, maar ik zie die optie niet, als ik me goed herinner kon dit eerder wel, of hoe kan ik deze uitzetten?

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20

IPv6 uitschakelen op de modemrouter is niet mogelijk, dit heeft ook niets met het probleem te maken. Ik verwacht dat de camera en de server van EZVIZ alleen van IPv4 gebruik maken.

0 Kudos
Steefb
Level 20

@WK_home  schreef:

dank, ondertussen ook nog contact gehad met EZVIZ, die adviseren om IPV6 uit te zetten op de modem, maar ik zie die optie niet, als ik me goed herinner kon dit eerder wel, of hoe kan ik deze uitzetten?

Dat kun je niet, en ziggo zet het ook niet op verzoek uit.

Sinds overal ''dual stack'' is ingesteld is dat ook nergens meer voor nodig.

tobiastheebe
Level 20

Off-topic: Full Dual-Stack is inderdaad overal beschikbaar sinds eind juni 2022, maar nog niet alle modemrouters maken er van gebruik. Dit betreft modems in voormalig UPC-gebied van klanten die eerder IPv4 Only hebben aangevraagd i.p.v. Dual-Stack Lite en oude typen modems.

0 Kudos
WK_home
Level 2
Topicstarter

ok dank, dat was het enige dat EZVIZ als advies gaf, ik zal ze nog eens vragen, 

wat ik nog steeds bijzonder vind dat de 3 camera's alle tegelijk gestopt zijn, dus er moet iets veranderd zijn, en dat het via het gastnetwerk wel lukt (maar dan heb ik op 2 plekken niet voldoende dekking omdat dan de pods niet werken in combinatie met gastnetwerk)

ik ga morgen verder proberen

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20

Ik zie dit 'advies' inderdaad meer langskomen op de website van EZVIZ. Heb je de MAC-filterlijst al gewist, indien hierin regels aanwezig zijn?

WK_home
Level 2
Topicstarter

Hi Tobias,

ik ben nu begonnen met een frisse start:

1. Ezviz app en apparaten opnieuw geïnstalleerd

2. modem, mac lijst leeg, stonden er nog 2 in, maar die hadden beide een totaal andere omschrijving, maar lijken toch gerelateerd te zijn aan de camera, dit had ik niet verwacht

3. Restart app, camera's en modem

4. Nu alles weer geïnstalleerd en.. ja het werkt!

Dank voor alle support