Vraag
Reacties
Oplossing
Hans1306
Level 4

instabiel internet sinds de komst van nieuw ziggo modem

Ik heb sinds enkele weken last van een instabiel wifi netwerk.

Ik ben al 20+ jaren klant bij ziggo.

Mijn situatie was als volgt.

Ik had een wit compal modem (type ch7465lg-zg)

Dit stond ingesteld in bridge modes.

Hierachter heb ik al jaren een tplink archer c7 (1750). Vervolgens heb ik drie m4 deco’s bedraad aangesloten, op alle drie de etages 1. Deze zijn alle drie in ap modes ingesteld.

De deco’s zenden een 5 en 2,4 ghz signaal uit.

De archer c7 zend geen signaal uit.

Op veel plekken in mijn huis kan ik bedraad werken maar de wifi was ook altijd stabiel.

Ik heb ongeveer 2 jaar een stuk of 20 tuya domotica apparaatjes die allemaal op het 2,4 ghz gast wifi draaien. Alles wordt aangestuurd met een bedraad aangesloten home assistant servertje.

Sinds 2 maanden kijk ik steeds vaker tv via een google stick en dan via de ziggogo app en soms een tivimate app. De google stick is via wifi geconnect aan de centrale deco.

Deze configuratie werkte voor mij goed. Ik schat in dat ik 1 keer per maand (2 maanden) een storing had. (ik heb ook nog 2 oudere zoons thuis die veel streamen).

Op 24-10 heb ik een mail van ziggo gekregen dat ik teveel betaalde voor mijn internet abonnement.  Ik had een abonnement van ongeveer 850 mbps. Ik kon beter overstappen op wifi groot en dan ging ik naar 1000 mbps voor een lager maandbedrag.

Dat heb ik gedaan.

Ik heb toen het nieuwere Sagemcom modem gekregen.

Dit heb ik eerst regulier aangesloten en de oude tplink archer c7 er tussen uit gehaald.

Een van mijn 2 zoons kon toen niet meer bij de tekenprogramma’s van zijn school (Fontys).  Ik heb toen vanalles geprobeerd en uiteindelijk zei een leraar dat we het moesten proberen via een hotspot. Toen werkte wel alles en fontys gaf toen aan dat ziggo soms dit probleem oplevert.

De snelste manier om het weer op te lossen was om het nieuwe sagemcom modem ook in bridgemodus te configureren en mijn oude tplink erweer tussen te zetten.

Mijn zoon kan hierdoor weer met zijn cad/tekenprogramma’s werken. (blijkbaar was het sagemcom modem hier de oorzaak van)

Maar sindsdien heb ik wekelijks meerdere keren een probleem.

Soms heeft met tplink archer geen verbinding meer met het internet en soms kan ik wel nog bekabeld werken maar staan alle decos in storing. (rode lampje)

Mijn snelle analyse is dat de grootste nieuwkomer het sagemcom modem is. Maar dit werkt nu in bridgemodus.

Wie heeft er tips of adviezen?

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Jamyla
Community Moderator
Community Moderator

Goedemiddag @Hans1306 

Ik ben zo vrij geweest hier alvast een monteur voor in te plannen komende woensdag 3 december tussen 08.00-11.00 uur.

Komt dit niet uit? Dan kun je de afspraak via je Mijn Ziggo account verzetten.

Bekijk in context

Hans1306
Level 4
Topicstarter

Gisteren is het kabel herstelbedrijf gekomen. Gelukkig was er iemand thuis. Ze waren onaangekondigd gekomen met een graafmachine en al.
ze hebben de kabel gemaakt en gecontroleerd. Alles werkt prima. Ook hiervoor dank je wel voor alle hulp

Bekijk in context

26 Reacties 26
Gio2903
Level 17

als eerste is de hoofdaansluiting belangrijk, kun je daar een foto van plaatsen?

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20

De TP-Link Archer C7 is verouderd en ik raad af om deze als router te gebruiken. Met de Sagemcom F3896 in router mode veroorzaken de TP-Link Deco M4's soms instabiliteit. Verder zijn zowel de C7 als M4's beperkt tot Wi-Fi 5 en strikt gezien ongeschikt voor Wifi Groot. Het beste is om SmartWifi pods 6 aan te vragen als vervanging voor de M4's. Deze waren oorspronkelijk alleen voor nieuwe klanten sinds oktober 2023 beschikbaar, maar tegenwoordig ook voor bestaande klanten onder bepaalde voorwaarden. Specifiek voor de domotica kun je daarnaast nog de C7 (in AP mode) inzetten, mocht verbinden met de gecombineerde SSID (2.4 + 5 GHz) van modem + pods problemen opleveren.

Wat betreft de onbereikbare tekenprogramma's van Fontys met het modem in router mode kan het helpen om de firewall-instellingen van de modemrouter aan te passen (alle opties behalve 'Firewallbeveiliging' uitschakelen).

Andere mogelijke oorzaak voor instabiliteit is een verouderde coaxinstallatie, met als gevolg signaalproblemen:

• Kun je een of meerdere foto’s plaatsen van de hoofdaansluiting (het AOP) in de meterkast of woonkamer, inclusief (een) eventuele splitter(s) en/of signaalversterker?
  • Kun je tevens op het modem inloggen via 192.168.100.1 en de gegevens plaatsen van de tabbladen Downstream, Upstream en Netwerk historie op de pagina Geavanceerde instellingen → Hulpmiddelen → Netwerk status?
Hans1306
Level 4
Topicstarter

Dank je wel voor beide reacties. 

ik ga morgen een foto uploaden en ik heb nog enkele vragen.

Hans1306
Level 4
Topicstarter

IMG_1014.JPG

hier de foto van de hoofdaansluiting

de linker witte kabel gaat rechtstreeks in het sagemcom modem.

de rechter coax kabel gaat naar een splitter en deze zorgt op meerdere plekken in het huis voor coax.

Vanuit het sagemcom modem gaat 1 kabel naar mijn tplink archer c7 en vandaar uit naar enkele tplink 1000mbps switches die van daaruit oa. maar de m4 deco's gaan.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20

De coaxinstallatie ziet er prima uit, voor zover zichtbaar. Indien je een versterker in gebruik hebt voor TV's dan kan de POA-01-B wel het beste door een POA-550 (met F/F-kabel rood/rood naar het modem) vervangen worden.

0 Kudos
Hans1306
Level 4
Topicstarter

@tobiastheebe 

ik zal morgen mijn sagemcom modem weer in routermode zetten. (gaat dit overigens net zo eenvoudig als in bridge mode zetten.)

ik had wel al het een en ander geprobeerd voor de tekenprogramma's van mijn zoon. Maar ik ga het opnieuw proberen.

je schrijft verder dat ik SmartWifi pods 6 dien aan te vragen. Waar kan ik dat doen en onder welke voorwaarden kan dit? Staan die ergens?

0 Kudos
Hans1306
Level 4
Topicstarter

dank maar wanneer ik het goed begrijp zorgt dit niet voor een betere en stabielere wifi

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20

Terugzetten naar router mode gaat eenvoudig via de Vodafone & Ziggo app. Aanvragen van SmartWifi pods 6 kan via de klantenservice of via een moderator (Ziggo-medewerker) die vanzelf langskomt in dit topic.

Op welke poort van het modem is de C7 aangesloten? Poort 4 (2.5 GbE) zou ik zekerheidshalve vermijden. Wat betreft het vervangen van de splitter verwacht ik inderdaad geen direct verband met de instabiliteit die jij ervaart, maar voor de zekerheid kun je testen met het modem direct op het AOP of de TV-kabel ontkoppeld van de splitter. Ook kun je testen met de C7 + M4's ontkoppeld. Beste is dus de C7 laten vervallen en de M4's vervangen door SmartWifi pods 6.

0 Kudos
Hans1306
Level 4
Topicstarter

@tobiastheebe 

op je vraag:

• Kun je tevens op het modem inloggen via 192.168.100.1 en de gegevens plaatsen van de tabbladen Downstream, Upstream en Netwerk historie op de pagina Geavanceerde instellingen → Hulpmiddelen → Netwerk status

Schermafbeelding 2025-11-30 113614.pngSchermafbeelding 2025-11-30 113811.pngSchermafbeelding 2025-11-30 113835.pngSchermafbeelding 2025-11-30 113849.pngSchermafbeelding 2025-11-30 113910.pngSchermafbeelding 2025-11-30 113947.pngSchermafbeelding 2025-11-30 114010.pngSchermafbeelding 2025-11-30 114038.png

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20

De DS/US-waarden zijn slecht, hiervoor is een monteursafspraak noodzakelijk. Kabelschade tussen AOP en EV (straatkast) is mogelijk.

Hans1306
Level 4
Topicstarter

Beste @tobiastheebe 

Mag ik vragen waar je dat aan ziet?  

Naar welke waarde kijk je dan precies en wat zouden de waarden moeten zijn?

Staat dit los van de snelheden die ik bedraad haal wanneer ik de ziggo speedtest of fast.com uitvoer?

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20

Ik kijk voornamelijk naar het vermogen, in de downstream en upstream moet dit resp. −8~11 dBmV en 30~45 (OFDMA) en 36~51 (ATDMA) dBmV zijn. De slechte waarden kunnen zeker impact hebben op de gehaalde snelheden en ook (deels) verantwoordelijk zijn voor de instabiliteit die je ervaart.

PeterH2020
Level 13

Flinke schade, is er recent gegraven? Maak zsm mogelijk een monteurs afspraak, dan kan de schade door worden gezet naar schadeaannemer.

0 Kudos
Jamyla
Community Moderator
Community Moderator

Goedemiddag @Hans1306 

Ik ben zo vrij geweest hier alvast een monteur voor in te plannen komende woensdag 3 december tussen 08.00-11.00 uur.

Komt dit niet uit? Dan kun je de afspraak via je Mijn Ziggo account verzetten.

Hans1306
Level 4
Topicstarter

ik wil graag een vraag stellen over het volgende:

zoals ik hierboven al had geschreven werkte de tekenprogramma's van mijn zoon (fontys hogeschool) niet meer toen ik enkele weken geleden het ziggo modem als router liet opereren. Voordat het ik het sagemcom modem toegestuurd kreeg draaide het oude ziggo modem in bridgemodus met de tplink archer c7 hierachter als router.

mijn zoon kon toen gewoon zijn tekenprogramma's gebruiken die hij voor school nodig heeft.

Na het nieuwe modem geinstalleerd te hebben en de archer c7 ertussenuit gehaald te hebben kan hij de tekenprogramma;s niet meer gebruiken.

Er wordt via eduvpn eerst een vpn connectie gemaakt en dan wordt er naar een licentie bestand gekeken.

Vervolgens heb ik het ziggo modem weer in bridge modus geplaatst met de archer c7 erachter. Dan werkt alles weer.

nu heb ik dus op verzoek van dit topic de archer c7 erweer tussen uitgehaald en nu werken de tekenprogramma's niet meer.

Schermafbeelding 2025-12-03 073720.png

Hierboven zie je de instellingen in het modem.

ik kan de eduvpn gewoon opstarten en ik kan ook pingen naar het ipadres.

Maar mijn zoon krijgt nu de volgende foutmelding wanneer hij siemens nx opstart. (en die verschijnt dus niet dus wanneer de archer c7 als router fungeert)

Knipsel.PNG

waar moet ik dit zoeken?

kan iemand me aub tips geven of kan ik iets controleren?

Leraren van de fontys vertelden mijn zoon dat hij maar eens via een hotspot moest werken en dan werkt alles gewoon. Een leraar zei tegen hem dat het nieuwe ziggo modem hiervoor zorgt.

0 Kudos
Hans1306
Level 4
Topicstarter

Monteur is geweest en de kabel is bijna geheel door. 16 mtr van ons huis. 

Wordt met spoed gerepareerd.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20

Mogelijk wordt de licentieserver voor Siemens NX binnen de EduVPN tunnel benaderd via een domeinnaam die naar een intern IP-adres verwijst. DNS lookups naar dergelijke domeinnamen worden geblokkeerd door DNS rebind protection op de Sagemcom F3896 in router mode. Het leek eerder niet mogelijk te zijn om dit uit te schakelen, maar in een later topic kwam ik tegen dat dit wel mogelijk is d.m.v. een verzoek bij de afdeling InHome Engineering. Een moderator kan dit verzoek indienen.

Kun je controleren hoe de environment variable SPLM_LICENSE_SERVER is ingesteld? Ga hiervoor naar Start, typ systempropertiesadvanced en druk op ENTER. Klik vervolgens op Omgevingsvariabelen (Environment Variables).

Houd je ons op de hoogte van het herstel van de kabelschade?

Hans1306
Level 4
Topicstarter

Hier een schermprint:

knipsel lucas.png

@tobiastheebe Ik ben benieuwd of je me een advies kunt geven?

0 Kudos
Hans1306
Level 4
Topicstarter

Mbt de kabelschade. 

Vandaag is onaangekondigd Circet geweest. Blijkt de kabelbreuk onder een boom in het gemeente plantsoen tegenover mijn huis te zijn. Ze komen de volgende week terug en gaan dan om de boom graven.