Ik zit op zee richting UK en heb heel kort mijn 5 g aangezet. Nu rekent Vodafone 50 euro gebruiks kosten buiten mijn bundel hiervoor. Ook mijn partner aan boord die de hele dag werkzaam is en niet op zijn mobiel zat, zat bij het openen van 5g gelijk aan de 100 procent buiten bundel gebruik. We kregen bij het passeren wel meldingen over storingen ed. Maar dit bedrag vind ik buitensporig hoog en kan helaas niet chatten met een medewerker.
Ter info, ik heb nog ruim 22 GB in mijn bundel staan.
Wie begrijpt hier iets van?
Opgelost! Ga naar oplossing.
Wat is roaming? Zo werkt internet in het buitenland | Vodafone
Op zee: roaming uit
Verblijf je op zee? Bijvoorbeeld omdat je een cruise aan het maken bent? Dan is het goed om te weten dat hier vaak geen lokale telecomproviders beschikbaar zijn. Wil je gebruikmaken van roaming op zee, dan maakt je telefoon daarvoor verbinding met een satelliet. Dit netwerk valt niet onder de EU-regels en kost vaak enorm veel geld. Bij Vodafone is dit altijd € 7,50 per MB. Wij adviseren je daarom om roaming op zee altijd uit te zetten en gebruik te maken van wifi.
Wat is roaming? Zo werkt internet in het buitenland | Vodafone
Op zee: roaming uit
Verblijf je op zee? Bijvoorbeeld omdat je een cruise aan het maken bent? Dan is het goed om te weten dat hier vaak geen lokale telecomproviders beschikbaar zijn. Wil je gebruikmaken van roaming op zee, dan maakt je telefoon daarvoor verbinding met een satelliet. Dit netwerk valt niet onder de EU-regels en kost vaak enorm veel geld. Bij Vodafone is dit altijd € 7,50 per MB. Wij adviseren je daarom om roaming op zee altijd uit te zetten en gebruik te maken van wifi.
Vervelend dat u dit overkomen is! Zeker als je hiermee verrast wordt.
Echter... het staat wel vermeld op de tarievenpagina van Vodafone.
Bedankt voor je reactie. Ik heb roaming altijd uit staan en dat kan het niet geweest zijn. Ik zit op een vrachtschip.
En waarom dan geen gebruik gemaakt van de data in mijn bundel die nog ruim voorradig is?
En is het bedrag dan alsnog niet buitensporig hoog voor 8 mb?
dat staat dus aangegeven in de afbeelding van creative, satellietnetwerk van het schip en kost veel geld. je zit dan dus niet op een normale zendmast, dus betaal je de hoofdprijs. vodafone zal niks vergoeden in deze. 5g kun je op zee (blijkbaar) het best uitlaten
Jammer, ik kreeg nl wel een paar smsjes dat er storingen ed waren. Dat ging er nogal chaotisch aan toe bij het verlaten van Nederland en vind ik niet de beste service van Vodafone. Vodafone is een dure club en ik ben al jaren braaf betalende klant. Deze actie niet klantvriendelijk.
Hi @Nelly75
Als je werkzaam bent op een schip en je wilt dit voorkomen, neem dan een andere provider (KPN). Deze heeft nu eindelijk een overeenkomst getekend dat je geen hoge kosten hebt bij gebruik van dit netwerk.
Info: Klanten van KPN en dochterbedrijven Youfone en Simyo kunnen vanaf volgende week gebruikmaken van mobiele diensten op de Noordzee zonder extra roamingkosten te betalen. Daarvoor is de provider een samenwerking aangegaan met de maritieme provider Tampnet.
Ik heb nog gevraagd wanneer Vodafone dit gaat ondersteunen maar daar is nog geen zicht op. Het is even vervelend en op de blaren zitten want Vodafone kan deze kosten namelijk niet vergoeden omdat er gebruik is gemaakt van het satellietnetwerk. Of zet Vodafone NL handmatig in je toestel, wanneer je dan over zee gaat dan zal er op een gegeven moment geen contact meer zijn met het Vodafone NL netwerk en kan je ook niet automatisch worden verbonden met een ander netwerk. Je moet dan alleen wel handmatig weer het netwerk, over zee of over de lucht, dan weer daar aanzetten.
Hi, nee ik reis eenmalig mee met mijn vriend en zal daarom niet wisselen van provider. Harde les voor eventueel volgende keer.
Bedankt voor je informatie!
kreeg je niet zo sms toen je op zee zat ?
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.