Goedendag beste forumleden, standaard staat de Nextmini ingesteld op "stereo standaard" maar nu heb ik geen dolby surround via de home cinema set. Wanneer ik naar de setups van de Nextmini ga naar " beeld en geluid" en daar de geluidinstelling verander naar de bovenste optie"ingeschakeld" en ga weer terug naar tv kijken, dan heb ik geen geluid meer. Pas als ik alles uitzet en na een uur weer aanzet heb ik wel dolby surround. Maar als ik van zender switch is het geluid weer weg. Ik heb twee Nextmini's en het is bij allebei het geval. Hieronder mijn installatie:
Wie oh wie weet wat er aan de hand kan zijn? Bedankt alvast voor de reactie.
Hallo Dickie1
Op You Tube staat een heel handig filmpje van Ziggo: getiteld `` geluidsapparatuur aansluiten op de next mini `` met een aantal aansluit opties. Misschien heb je hier iets aan. Als je nog niet hebt gekeken natuurlijk, succes.
Volgens mij moet de hdmi kabel naar hdmi in van de receiver.
De Next mini aansluiten op een HDMI ingang van de TV en de versterker van HDMI out arc naar de HDMI arc ingang van de TV. En probeer dan eens een van de andere geluidsinstellingen van de Next mini.
Als na de eerdere mogelijke oplossingen het probleem nog niet opgelost is, het volgende.
Bij vreemde problemen met een Next.
Haal de Next 30 seconden van de stroom.
Geen resultaat, dan de fabrieksinstellingen, wel opnieuw inloggen in apps en Beeld en Geluid instellingen nakijken.
Geen resultaat, laat het hier weten.
Dank je wel voor je advies. Gedaan volgend het filmpje en heb dan helemaal geen geluid.
Hoi Tv2 ik heb verschillende hdmi ingangen op mijn versterker voor meerdere apparaten. Dus de nextmini gaat rechtstreeks naar een van die ingangen en hdmi out gaat naar de hdmi/arc van de tv.
Hoi Bert, bedankt voor je tip. Gedaan wat je voorstelde maar geen verandering. Er is mij wel iets opgevallen: als ik dolby surround selecteer werkt hij op de zender waar de next op dat moment staat, als ik overschakel naar een andere zender komt het geluid pas naar ongeveer 5 minuten. Ik denk toch dat de next niet goed omgaat met mijn systeem. Voorheen met de andere boxen van Ziggo nooit last gehad en bij KPN ook niet. De kabels zaten hetzelfde aangesloten als nu.
Als je een optical kabel nodig hebt om geluid van apps op je TV weer te geven, dan heb je een probleem met je instellingen.
Al het geluid van je TV moet via de HDMI-arc (arc = Audio Return Channel) aansluiting van je TV naar de HDMI-out ingang van je receiver gestuurd worden.
Mogelijk heb je op je TV ingesteld dat het geluid via die optical kabel gestuurd wordt, en niet via de HDMI-arc aansluiting.
Hoi Ceasar, ik kan eigenlijk nergens in de tv setup de optische aansluiting vinden?
Ik deel het vermoeden van Caesar. Het moet ergens in de instellingen zitten. Ik heb bij mijn ouders ook even moeten zoeken voor ik het geluid van de apps op de tv ook via de soundbar kreeg. Dit is gelukt.
Zou je het type van de tv kunnen delen dan zouden we mee kunnen helpen met zoeken.
Hoi Jansmarcel,
Dit is mijn tv: Sony KD49X8305C
De TV is via HDMI 4 met het home cinema set verbonden?
Zou je eens de instellingen kunnen delen die onder instellingen - TV - Geluid te vinden zijn?
In de handleiding heb ik helaas niet kunnen vinden waarvan ik dacht het te kunnen vinden.
Hoi Jansmarcel:
A
Dan
Ik dacht eerst even dat ik niks kon met de opgegeven instellingen.
Vervolgens zie ik een afkorting staan die ik niet ken: DSEE
Bij mijn ouders moest ik behalve bij de HDMI poort de geluidscodering op PCM zetten om ook van de apps geluid op de via HDMI aangesloten soundbar te krijgen. Als ik dan deze uitleg lees over de functie:
https://helpguide.sony.net/mig/Z002659I11/NL/contents/TP0000221988.html
Dan zie ik daar ook iets over PCM staan. Zou het misschien gaan werken als je deze functie van "auto" afhaalt?
Is maar een gedachte. Ik kan niet met zekerheid zeggen dat het dan zal werken.
Ik zal dat komend weekend weer gaan proberen. Ik hou je op de hoogte.
Ik die optie niet wijzigen. Ik denk dat het komt omdat hdmi/arc geselecteerd is.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.