Vraag
Reacties
Oplossing
JanG13
Level 2

TV-geluid valt weg i.c.m. Samsung soundbar HW-MS650

Onlangs een anderhalf jaar oude Samsung QLED TV gekocht en (van iemand anders) een jonge Samsung soundbar (HW-MS650 met ingebouwde subwoofer). Vervolgens een HDMI-kabel gekocht bij Expert. Kabel aangesloten op tv en soundbar; beide via de eARC HDMI-poort. Klaar om tv te kjken en te genieten van een goed geluid!

Helaas valt het geluid zeer regelmatig een of twee seconden uit. Soms zelfs langer geen geluid. Dan moet ik de tv aan en uit zetten om weer geluid te krijgen.

Ziggo Klantenservice gebeld: probleem wordt herkent, komt vaker voor bij de Next Mini mediabox. Ik werd verwezen naar deze community.

Dus: HELP!!!!!!!

Bij voorbaat dank!

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
JanG13
Level 2
Topicstarter

PROBLEEM OPGELOST!!!!!!!!!! 

Iemand met kennis van zaken is vanmiddag langs geweest. Stand van zaken was:

Next Mini: HDMI-kabel aangesloten op een HDMI-poort van de tv. Conform aanwijzingen van Ziggo.

Soundbar: HDMI 2.1 kabel via de HDMI-OUT poort verbonden met de HDMI (eARC) poort van de tv.

Na een uur zoeken, logisch nadenken en proberen de HDMI-kabel van de Next Mini afgehaald van de tv en vervolgens aangesloten op de HDMI-IN poort van de soundbar. Resultaat: haperingen in het geluid zijn voorbij. Ik blij!!!!

Mijn TIP voor Ziggo: ik snap dat jullie de klant de HDMI kabel van de Next Mini laten aansluiten op de tv. Maar vermeld er dan ook bij dat, bij gebruik van een soundbar, de HDMI kabel van de Next Mini op de HDMI-IN poort van de soundbar moet worden aangesloten. Zo voorkom je teleurstellingen. Want ik begreep van een van jullie medewerkers dat er meer klachten over geluidonderbrekingen met gebruik van de Next Mini zijn geweest. Succes!

Bekijk in context

38 Reacties 38
Wim C.
Level 18

IMG_1738.jpeg

Dag @JanG13 

Hartelijk welkom op dit klant-helpt-klant-forum waar ikzelf ook klant ben. 

Om maar bij het begin te beginnen: u heeft uw Mediabox Next Mini aangesloten op HDMI-IN [6] van uw soundbar en de HDMI OUT [7] van UW soundbar heeft u gebruikt om uw TV aan te sluiten?

JanG13
Level 2
Topicstarter

Mediabox Next Mini is aangesloten op HDMI-poort van mijn tv (nr 1 van de vier beschikbare HDMI-poorten). Wanneer ik mediabox aansluit op HDMI-IN van de soundbar kr[jg ik de melding: "Voeding van apparaatfout controleren"

HDMI-kabel is aangesloten op HDMI-poort 3 (eARC) van mijn tv. De andere stekker van de HDMI-kabel is aangesloten op de HDMI OUT (eARC)-poort van de soundbar.

0 Kudos
Gio2903
Level 17

in dit geval is de enige oplossing de mini op de soundbar aansluiten, mogelijk moet je op de tv hdmi3 selecteren nadat je de mini aan hebt staan?

0 Kudos
HaJee83
Level 16

Heb je iets aan het uitgelichte antwoord van Piet de Vlieger om een HDMI/ARC kabel te gebruiken en niet een gewone HDMI kabel?

Opgelost: Geluid via soundbar hapert i.c.m. next mini - Ziggo Community 

Op de Samsung Community zie ik meerdere malen het advies voorbij komen om te checken of de software van TV en Soundbar up to date is.

0 Kudos
JanG13
Level 2
Topicstarter

Mijn zoon was vandaag op bezoek, pakte de afstandbediening van de TV en schakelde via Instellingen (radertje) naar Alle Instellingen naar Geluid. Vervolgens naar Geluidsuitvoer en koos daarna voor Soundbar en Sluiten. Nu zijn de geluidsonderbrekingen verleden tijd. En dat met een gewone HDMI 2.0 kabel, geen 2.1 versie (is voor 8k) nodig. 

Allen bedankt voor het meedenken!

JanG13
Level 2
Topicstarter

Helaas doet het probleem, na korte tijd, zich OPNIEUW voor: geluid via de soundbar valt regelmatig voor (heel) korte of langere tijd uit. Heb, ten einde raad, soundbar uitgeschakeld en luister nu naar audio via tv. Maar daarvoor heb ik natuurlijk geen soundbar aangeschaft! Ziggo Klantenservice blijft volhouden dat het niet aan hun Nextmini ligt, maar ik heb vanmorgen van iemand die het kan weten vernomen dat het WEL een software(?) probleem van de Ziggo Nextmini is!

ZIggo, kunnen jullie transparant zijn?! Wat is hier aan de hand?

Hoewel ik al jarenlang naar tevredenheid klant ben (internet, radio & tv, telefonie) ben ik nu toch wel mij aan het oriënteren over te stappen naar een andere provider.

Wie geeft duidelijkheid???

Mvg, JanG

0 Kudos
franswester
Level 5

Deze soundbar heeft , in afwijking met vele andere soundbars, een aparte HDMI ingang  . . .Hierop sluit je de Ziggo Next mini op aan.

De HDMI -out uitgang van de soundbar gaat (zoals U al gedaan hebt ) , naar de TV middels ARC of eARC.

Zie ook opmerking van Wim C.

franswester
Level 5

Wel checken of HDMI CEC aanstaat op TV en Soundbar  + Instellingen bij Beeld en Geluid van Ziggo next mini goed staan.

Je kunt bijv. Soundbar leading maken : bepaalt dan geluidskeuze  . . .

JanG13
Level 2
Topicstarter

Beste Frans, allereerst dank voor uw snelle reactie. Ik had HDMI-kabel van Ziggo Next Mini  aangesloten op HDMI poort van de TV. Op uw aanwijzing deze nu aangesloten op HDMI IN poort van de soundbar. (Een andere HDMI kabel had ik al aangesloten op HDMI OUT poort van de soundbar en op eARC poort van de TV). Resultaat:

Geen beeld en geluid. Wel de mededeling 'HDMI kabel niet verbonden'. Selecteer knop 'Verbindingshandleiding' / Ik koos HDMI eARC / Ik koos Soundbar / Knop 'Nu instellen' ingedrukt. Er gebeurde niets ... 

0 Kudos
JanG13
Level 2
Topicstarter

Ik kan - ondanks uw aanwijzingen - knop om CEC aan- of uit te zetten niet vinden. Wat zie ik over het hoofd?

0 Kudos
franswester
Level 5

Vervelend : Ik had zelfde probleem. Om vanaf start te beginnen heb ik eerst stroom van alles eraf gehaald , toen kabels gewisseld , HDMI instellingen van TV gecheckt ( is bij mij alleen HDMI ARC ) en HDMI CEC Control aangezet op zowel TV als Soundbar , daarna weer stroom aan : en bij mij werkt alles sindsdien naar behoren , met volume aanduiding op TV  . . . .( Soundbar leading gemaakt op Ziggo Next mini ( bepaalt dus geluid ).

Steefb
Level 20

@JanG13  schreef:

Ik kan - ondanks uw aanwijzingen - knop om CEC aan- of uit te zetten niet vinden. Wat zie ik over het hoofd?

Consumer Electronics Control - Wikipedia

Het is de technologie achter commerciële benamingen zoals BRAVIA Sync (Sony), Viera Link (Panasonic), Anynet+ (Samsung), Sonos Beam (Sonos), EasyLink (Philips), 1-Touch Play (Roku), Aquos Link (Sharp), Regza Link (Toshiba), RIHD (Onkyo), Simplink (LG), EZ-Sync (JVC) en Netcommand (Mitsubishi).

franswester
Level 5

Als dit nog niet werkt , kun je ook het volgende nog proberen ( Dat heeft bij mij ook gewerkt ) : Hoe tegenstrijdig het ook lijkt heb ik de HDMI kabel die met de HDMI ARC van de TV is verbonden , niet op de HDMI ARC ( is eigenlijk IN+OUT ) van de Soundbar aangesloten maar op de HDMI-IN van de Soundbar. En uiteraard de HDMI kabel die verbonden is met de  zwarte Ziggo stekker weer aan de TV gehangen.En in het Ziggo menu de TV de geluidsuitvoer laten bepalen ) i.p.v. de Soundbar : Het Ziggo signaal ( beeld + geluid ) gaat nu rechtstreeks de TV in en de TV stuurt het geluid als het goed is door naar de Soundbar . . . . 

franswester
Level 5

Bij Samsung Menu :

naar Verbinding ; dan naar Beheer Externe Apparaten ; Anynet + op AAN zetten ; Invoer Signaal Extra op AAN 

Bij Samsung Menu : 

naar Geluid : Geluidsuitvoer op HDMI zetten   

franswester
Level 5

Ter Controle : staat de Soundbar wel op HDMI ( source knop van AB Soundbar indrukken tot HDMI verschijnt ).

Ik heb hier ook enorm mee geworsteld : op een gegeven ogenblik was ik het zo zat ,dat ik de Soundbar middels een TOS-link ( optische ) kabel verbonden had met de TV : dat werk altijd ! Echter dan zijn de geluidsmogelijkheden beperkter dan via HDMI aansluiting . . .

Later ben ik dan toch alles opnieuw gaan aansluiten en op een gegeven moment werkte alles naar behoren . . Het blijft aanmodderen met HDMI .

franswester
Level 5

En bij gebruik van Toslink kabel kun je de TV niet uitzetten met 1 AB  . . . .daarom heb ik alles toch nog eens middels HDMI uitgeprobeerd en dat werkt nu goed . . . .

Videopionier
Level 11

@JanG13 

Heb je de mini eerst geheel van de spanning gehaald, voordat je de kabel hebt om geprikt van de TV naar de soundbar? 

Dan de mini weer aansluiten op de voeding en op laten starten. Wacht tot de led blauw brandt.

Als je de instelling  [Één knop voor aan- en uitzetten] hebt geactiveerd dan zal bij het aanzetten van de mini met de rode toets eerst de soundbar en/of de TV aangezet worden en even later zowel de ingang van de soundbar als die van de TV correct worden gekozen.

Zo is het ontworpen. Als je de mini aan laat bij het om prikken kiest de TV de oude ingang en daar staat niets op.

@franswester 

Wat schrijf je nou? Een TV HDMI ingang op een HDMI ingang van een soundbar aansluiten? Dat gaat nooit werken.

HDMI is eenrichtingsverkeer. Wel is er sinds ca 2009 een return channel gecreëerd voor het audio. Die werkt wel de andere kant op maar die kun je alleen gebruiken op de ingang (TV) of uitgang (soundbar) gemerkt met ARC of eARC.

Je zult wel een foutje hebben gemaakt. Je komt bij mij nogal warrig over. 😄

franswester
Level 5

Als je de HDMI kabel ( ARC ) in de soundbar laat zitten en je sluit vervolgens de Toslinkkabel aan ( tussen TV en Soundbar) dan ontvangt je soundbar het geluid van de TV en je kunt toch alles aan- en uit-zetten middels de Ziggo AB ( dat werkt dan weer middels de HDMI ( ARC) aansluiting). . .lekker verwarrend maar het werkt in jouw geval probleemloos ( alleen geen Dolby Atmos ) maar dat kan je soundbar toch niet aan  . . dus probleem opgelost !

Wel in Samsung menu bij Geluid : Expert instellingen : Optisch geluid aanzetten ( = Toslink verbinding )

0 Kudos
franswester
Level 5

Je hebt helemaal gelijk : ik bedoel HDMI ARC van TV ( is ook UIT voor signaal naar HDMI IN van Soundbar . . .

0 Kudos