Vraag
Reacties
Oplossing
Roodkapje2016
Level 5

Waarom is de ondertiteling zo onscherp?

Goedemorgen,

Hoe kan het dat de ondertiteling van de Ziggo Go app helemaal goed en leesbaar is, maar de ondertiteling via de mediabox next en via de "kabel" zo slecht is? 2 jaar geleden vroeg ik dit al, toen werd gezegd je moet overstappen op de mediabox next. Ik heb deze nu ruim een jaar en de ondertiteling is heel onscherp. Terwijl via de Ziggo Go app de ondertiteling zowel op de telefoon als via de app op tv prima loopt. Kan dit niet aangepast worden met een update? Want voor die 2 jaar was het ook prima. Dus ergens is er iets niet goed gegaan. Ik ben slechthorend en heb het nodig. En nee ligt niet aan de tv, want heb nu verschillende tv's geprobeerd. Ligt echt aan de Ziggo mediabox en de kabel. Zou hier graag een oplossing voor zien.

e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Dave
Level 20

@Roodkapje2016 

Ik heb even navraag gedaan en dit is de reactie.

Het grote verschil zit hem in live kijken via de Mediabox Next of terugkijken via replay of een opname. Live kijken via de Next gaat via coax. Daar is de ondertiteling nog ‘ouderwetse’ teletekst ondertiteling. Dat betekent best groot, maar ook wat vager en kartelige randjes.

De wijziging die laatst is doorgevoerd voor het kunnen aanpassen van de ondertiteling is alleen voor Live kijken via de Mini of Replay en opnames via de Mini/Next. Dus eigenlijk alles behalve live kijken via de Next. Dat komt omdat live kijken via de Next een andere techniek gebruikt, daar wordt gekeken via het coax signaal. Bij de Mini kijk je live via een internetstream, net als wanneer je een replay of opname kijkt.

Ik verwacht niet dat op korte termijn de ondertiteling van live tv op de Mediabox Next wordt aangepast. Als tijdelijke oplossing zou de gebruiker het betreffende programma kunnen terugkijken via Replay.

Zelfs met een korte vertraging van een minuutje bijvoorbeeld zou hij dan wel de tekst ondertiteling hebben die dus is aan te passen qua grootte en kleur.

En die ook gewoon scherp is.

Bekijk in context

0 Kudos
7 Reacties 7
Dave
Level 20

Op de Media Box Next en Mini ga je als volgt:

Klink op de Home Knop :ab_hoofdmenu: en dan tandwiel op rechts :interface_go_instellingen: ga naar Tabblad profielen en daar zie ondertiteling staan, als je deze aanzet, en je gaat naar de zender waar je dit wilt hebben en je drukt op de :ab_contextmenu: dan Ondertiteling aan, krijg je een mooie kleuren en nieuwe indeling naar keuze te zien. Grootte en de Stijl kan je hiermee aanpassen.

Via de :ab_contextmenu: kan je de ondertiteling ook uitzetten.

0 Kudos
jenson
Level 13

1 december 2025.

https://community.vodafoneziggo.nl/t5/Archief/Ondertiteling-NPO-zenders-veranderd-Wazig-onscherp/td-...

"

10 maart 2024

het probleem waarbij de ondertiteling te wazig was op de NPO zenders moet ondertussen zijn opgelost.

Graag hoor ik dit ook van jullie zodat ik dit intern kan doorzetten.

De letters zijn nu scherper gestoken en beter gepositioneerd.

"

Diverse reacties: het is niet opgelost

+

Vanaf update 5.21 kun je op de Mediabox Next Mini de ondertiteling instellen naar eigen smaak.

Voor de grote Mediabox Next kan dit alleen bij uitgesteld kijken en bij opnames.

Bij Live TV kijken zie je nog steeds de onscherpe SD ondertiteling, opgeschaald vanaf 720 x 540 pixels.

En natuurlijk ook bij kijken via DVB-C/Coax.

+

Bij kanaal 997: Testbeeld was de HD ondertiteling van NPO 1 te zien, 1920 x 1080 pixels. Nu niet meer.

0 Kudos
Doman
Level 13

@jenson schreef:

Bij kanaal 997: Testbeeld was de HD ondertiteling van NPO 1 te zien, 1920 x 1080 pixels. Nu niet meer.

Ik zag op wat oudere opnames dat de betere ondertiteling ook op NPO zenders al eerder werd gebruikt.

NPO ondertitels op DVB-C/Coax,  hoe het was:

Ziggo, Humax5050c,  12 oktober 2023,  NPO1,  DVB ondertiteling

Ziggo_Humax5050c_20231012_NPO1_DVB_SUBS_1.jpg

Ziggo, Humax5050c,  12 oktober 2023,  NPO1,  DVB ondertitelingZiggo_Humax5050c_20231012_NPO1_DVB_SUBS_2.jpgS

NPO ondertitels op DVB-C/Coax zoals het nu is:

Ziggo, Humax5050c,  16 oktober 2025,  NPO1,  DVB ondertiteling

Ziggo_Humax5050c_20251016_NPO1_DVB_SUBS_1.jpg

Ziggo, Humax5050c,  16 oktober 2025,  NPO1,  DVB ondertiteling

Ziggo_Humax5050c_20251016_NPO1_DVB_SUBS_2.jpg

0 Kudos
Roodkapje2016
Level 5
Topicstarter

Ja klopt. Eerder was de ondertiteling veel beter. En het is denk ik echt iets van Ziggo want mijn moeder heeft KPN en daar is het wel goed op. En via streamen ook. Ik kan alleen niet gewoon rechtstreeks tv kijken. Want zowel via kabel als via de next is de ondertiteling zo gekkig. Dus moet kijken of ik kan overstappen. Want ik kan niet zonder ondertiteling helaas.

Maar bedankt voor de foto's, want Ziggo zelf snapt niet wat ik bedoel.

Roodkapje2016
Level 5
Topicstarter

Ik heb alleen een mediabox next. En durf niet over te stappen naar de next mini. Want ik ben ook met de betere belofte overgestapt van de humax naar de next, met de belofte dat t allemaal veel beter zou zijn, maar helaas. Niet beter en wel duurder.

Maar dank u wel voor uw antwoord.

Roodkapje2016
Level 5
Topicstarter

Jammer dat het voor de next nog steeds niet opgelost is. Is het voor de next mini wel opgelost? Ik bedoel is de ondertiteling daar wel goed bij?

Dus eigenlijk moet ik weer naar een duurder pakket overstappen?

Ik vind het gewoon jammer dat Ziggo er blijkbaar geen prioriteit aan geeft. Het loopt dus al 2 jaar en nog steeds geen oplossing, maar ik betaal wel steeds meer. Dank u wel in ieder geval voor uw reactie. Daar ben ik al verder meegekomen dan de klantenservice zelf. Die geeft aan dat ik maar een nieuwe tv moet kopen..

0 Kudos
Dave
Level 20

@Roodkapje2016 

Ik heb even navraag gedaan en dit is de reactie.

Het grote verschil zit hem in live kijken via de Mediabox Next of terugkijken via replay of een opname. Live kijken via de Next gaat via coax. Daar is de ondertiteling nog ‘ouderwetse’ teletekst ondertiteling. Dat betekent best groot, maar ook wat vager en kartelige randjes.

De wijziging die laatst is doorgevoerd voor het kunnen aanpassen van de ondertiteling is alleen voor Live kijken via de Mini of Replay en opnames via de Mini/Next. Dus eigenlijk alles behalve live kijken via de Next. Dat komt omdat live kijken via de Next een andere techniek gebruikt, daar wordt gekeken via het coax signaal. Bij de Mini kijk je live via een internetstream, net als wanneer je een replay of opname kijkt.

Ik verwacht niet dat op korte termijn de ondertiteling van live tv op de Mediabox Next wordt aangepast. Als tijdelijke oplossing zou de gebruiker het betreffende programma kunnen terugkijken via Replay.

Zelfs met een korte vertraging van een minuutje bijvoorbeeld zou hij dan wel de tekst ondertiteling hebben die dus is aan te passen qua grootte en kleur.

En die ook gewoon scherp is.

0 Kudos