Vraag
Reacties
ing_nipkow
Level 4

Waarom zijn lokale zenders uit Den Haag en Wassenaar niet te ontvangen in Leiden/Warmond/Oegstgeest?

Zou / Kan iemand mij kunnen / willen uitleggen waarom  in Leiden/Warmond/Oegstgeest  de lokale omroep van Amstelveen in het zenderpakket zit?

Amstelveen ligt hemelsbreed ± 30 Km van dit gebied af. 

Den Haag ligt hemelsbreed ± 15 Km van dit gebied af. 

Wassenaar ligt hemelsbreed ± 5 Km van dit gebied af. 

Maar zenders uit Den Haag en Wassenaar worden niet doorgegeven?

Tevens wonen in de randgemeenten van Leiden veel mensen met een Haagse en Wassenaarse achtergrond.

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
9 Reacties 9
tobiastheebe
Level 20
Alex
Community Moderator
Community Moderator

Hi @ing_nipkow ,

We hebben inderdaad recent een soortgelijke vraag gekregen, die @tobiastheebe aanhaalt. Ik verwacht dat het antwoord daarop, ook bij jouw situatie van toepassing is. Voor de zichtbaarheid, kopieer ik dat ook nog even: De verdeling van de lokale omroepen gaat in clusters. Die zijn gebaseerd op technische regio's, en die hebben grotendeels nog een historische achtergrond/basis qua verdeling. Daardoor kunnen er dergelijke situaties voorkomen die qua afstand niet logisch lijken.

0 Kudos
Piet vd Vooren
Level 7

De kabelnetten van Ziggo in de Leidse regio, de Duin- en Bollenstreek, de regio Alphen aan den Rijn en Amstelveen worden van signaal voorzien vanuit de regionale centra van Ziggo in Sassenheim en Alphen aan den Rijn. De lokale omroepen in deze regio's leveren hun signaal ook aan deze regionale centra, waardoor deze omroepen binnen dit hele gebied ontvangen kunnen worden.

De lokale omroepen in de Haagse regio leveren hun signaal aan het regionale centrum van Ziggo in deze regio, en worden ook alleen daar doorgegeven.

De regio's Leiden etc. en Den Haag zijn gescheiden als het gaat om het distribueren van de kabelsignalen naar de plaatselijke kabelnetten.

Het is dus een puur technische reden waarom lokale omroepen alleen in een bepaald gebied ontvangen kunnen worden.  

0 Kudos
HaJee83
Level 16

Dat is je straf.😝 Een echte Hagenees vertrekt niet naar vreemde oorden.🤣

(Sorry, kon het ff niet laten.)
ing_nipkow
Level 4
Topicstarter

soms moetje wel 🙂 

0 Kudos
ing_nipkow
Level 4
Topicstarter

Technisch gezien  moet zoiets ANNO 2025 toch al lang  verleden tijd zijn. Via allerlei  websites kan ik van over de hele wereld zenders "ontvangen" een het tech bedrijf Ziggo/Vodafoon  krijgt het niet voor elkaar. 

Het is gewoon een heel erg gemakzuchtige bedrijf!!

0 Kudos
bemuze
Level 8

Ik denk dat de enige oplossing is dat Ziggo net als bij Odido het geval is alle lokale zenders in het zenderpakket plaats, zelf heb ik een aantal jaren Odido als provider gehad, daar had je wel ongeveer 150 tot 200 lokale zenders in het basispakket.

0 Kudos
Piet vd Vooren
Level 7

Op DVB-C is het technisch zo goed als onmogelijk om alle lokale zenders door te gaan geven. Daarvoor ontbreekt gewoon de ruimte op het kabelnet. Nog even afgezien van de vraag wie er geïnteresseerd zou zijn in al die lokale zenders.

bemuze
Level 8

Daar heeft u ten dele m.i. gelijk in, echter ontvang je de tv signalen middels de Next mini dus via UTP kabel dan zou het toch wel moeten kunnen om alle lokalen door te geven daar bij de Next mini het signaal via internet doorkomt net als b.v. bij KPN of Odido enz.

0 Kudos