Blokkeren op IMEI nummer gebeurd al in meerdere landen.
Ik heb ook een kennis die al eens een toestel heeft laten blokkeren (niet bruikbaar voor netwerkverbinding) via een andere provider.
Nu geeft Vodafone aan dit niet te kunnen. Ik heb meer het idee dat het niet willen is.
Het gaat dan specifiek om het niet kunnen blokkeren/ melden van een toestel die reeds in gebruik is geweest.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft dat dit wel gelukt is? Dus een toestel laten blokkeren die wel al in gebruik is geweest.
Online kan je heel veel bronnen vinden die aangeven dat het wel mogelijk is.
Opgelost! Ga naar oplossing.
Hi @HFOBWVS
We blokkeren toestellen die in de winkel of bij de bezorging vermist of gestolen zijn. Dit doen we om fraude te voorkomen. Je kunt een geblokkeerd toestel niet meer gebruiken en er verschijnt een melding op het scherm als je deze opstart.
"Stelen is zinloos. Dit toestel is geregistreerd als vermist of gestolen. Neem contact op met de verkoper of met de politie. This device is registered as missing or stolen. Please contact the (re)seller or the police."
Wij kunnen alleen klanten helpen die het toestel rechtstreeks bij Vodafone hebben gekocht en enkel en alleen in deze situatie blokkeren wij op IMEI-nummer. De geblokkeerde IMEI-nummers zijn vervolgens zichtbaar op de Stop-Heling website.
Hoi @HFOBWVS
Om eerlijk te zijn zou ik op dit moment niet weten of Vodafone een toestel via een imei nummer kan blokkeren. Ik weet wel dat er in 2014 door het ministerie van Veiligheid & Justitie een imei-blokkade van kracht moest gaan komen. Maar heb daar uiteindelijk helemaal niets meer van vernomen.
Heb een artikel gevonden waar Vodafone het woord heeft en zegt:
Vodafone noemt de imei-blokkade een goed middel tegen smartphonediefstal, maar volgens het bedrijf ziet de overheid het onterecht als het ultieme wapen. "We moeten ons niet blindstaren op de blokkade", zegt Jasper Koek, woordvoerder van de provider. De provider waarschuwt dat de blokkade alleen niet genoeg is en dat het zelfs 'smartphonetoerisme' in de hand kan werken. Een groot deel van de gestolen toestellen verdwijnt volgens Vodafone over landsgrenzen waar blokkades niet werken, zoals de voormalige Oostbloklanden: "Als we deze risico’s niet afdekken, heeft een blokkade door de providers nog niet het beoogde effect. "
Begrijpende dat wanneer je in Nederland imei nummer zou blokkeren dat het dan in Duitsland al niet meer werkt, mochten ze het toestel daar mee naar toe nemen en daar gaan verkopen. Dat zou dan gewoon weer kunnen, waarom zou je dan een toestel via imei laten blokkeren? Maar goed, het is al een oud artikel dus het kan zijn dat er inmiddels veranderingen zijn en dat andere providers het inmiddels wel doen. Las net even snel dat KPN het in die tijd ook nog niet had, of dat nu zo is dat weet ik niet.
Laten we even wachten op een antwoord van een VodafoneZiggo medewerker. Die kan het je vast haarfijn uitleggen en alvast bedankt voor deze goede vraag, daar valt zeker nog iets uit te leren (voor ons als koper en misschien ook wel voor Vodafone, om dit actief te maken).
Hi @HFOBWVS
We blokkeren toestellen die in de winkel of bij de bezorging vermist of gestolen zijn. Dit doen we om fraude te voorkomen. Je kunt een geblokkeerd toestel niet meer gebruiken en er verschijnt een melding op het scherm als je deze opstart.
"Stelen is zinloos. Dit toestel is geregistreerd als vermist of gestolen. Neem contact op met de verkoper of met de politie. This device is registered as missing or stolen. Please contact the (re)seller or the police."
Wij kunnen alleen klanten helpen die het toestel rechtstreeks bij Vodafone hebben gekocht en enkel en alleen in deze situatie blokkeren wij op IMEI-nummer. De geblokkeerde IMEI-nummers zijn vervolgens zichtbaar op de Stop-Heling website.
Dit is inderdaad wat er telefonisch ook gezegd werd.
Waarom kiest Vodafone dit niet te doen met toestellen die later gestolen zijn?
Ik heb een aangifte en het serienummer van het toestel is ook bekend bij stop-heling (door Politie daar gemeld)
Bij mij blijft ook de vraag of Vodafone dit niet wil doen of het niet kan doen?
Een blokkade voor Nederland is al winst.
Ik denk dat op deze manier er minder toestellen gestolen zullen worden. En als Vodafone hieraan mee zou werken is wel klantvriendelijk.
Niemand wordt vrolijk van een gestolen telefoon.
Kijk eens aan, wat goed zeg. Goed dat je het hier schrijft en nu maar hopen dat Google deze informatie oppakt zodat we bij het zoeken het juiste antwoord krijgen. Beetje vreemd dat er wel een bericht kom vanuit 2014 maar dat er daarna gewoon niets meer over online is verschenen. Of ik zoek als een malle, dat kan natuurlijk ook 🙂
Goed dat Vodafone het ook doet bij eigen klanten en die het toetel rechtstreeks bij Vodafone hebben gekocht.
Bij een toestel die ''later'' gestolen is, dan wordt inderdaad niet door de provider gedaan. Er wordt namelijk verwacht dat je als koper de (tweedehands) producten met een serienummer altijd eerst op diefstal checkt in de database van Stop Heling. In deze database plaatst de politie gegevens over gestolen producten waarvan aangifte is gedaan. De persoon van wie het toestel is gestolen, die is wordt dan als verantwoordelijke gezien voor het rapporteren van de diefstal, zodat deze informatie bekend is.
Als een toestel die in de winkel of bij de bezorging vermist of gestolen is, dan ligt die verantwoordelijkheid direct bij ons als provider. Daarnaast betreffen het in dit geval ook altijd gloednieuwe toestellen. Tegenwoordig wordt dit vaak bezorgd door de pakketdienst en de verzending van deze gloednieuwe toestellen wil je zo veilig mogelijk laten verlopen.
Op basis van bovenstaande verwacht ik dan ook dat hier het verschil in zit. In ieder geval ben ik hetop persoonlijk vlak zeker met je eens. Iedere blokkade, zowel bij tweedehands- als gloednieuwe toestellen (uiteraard wel gebasseerd op een aangifte van de politie waarbij ook een origineel aankoopbewijs is toegevoegd), in geval van diefstal of vermissing is wenselijk. Deze feedback/verbetering zet ik intern dan ook zeker door.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.