Vraag
Reacties
LotteAO
Level 2

Klacht wettelijke garantie iPhone 15 Pro

Geachte Vodafone,

Op 26 november 2025 ben ik in uw winkel aan de Spuistraat 12 in Den Haag geweest in verband met een defect aan mijn iPhone.

Ik heb deze iPhone in combinatie met mijn abonnement op 24 november 2023 besteld, en het toestel is op 25 november 2023 bij mij thuis bezorgd.

Gisteren, nadat ik mijn telefoon uit mijn kluis pakte na het sporten, is er uit het niets een verticale streep op mijn scherm verschenen. Er is geen enkele zichtbare schade aan het toestel: het is niet gevallen, niet gestoten en altijd zorgvuldig behandeld. Ook is er geen sprake van enige vocht-/waterschade. Het betreft dus een intern defect dat niet door mijn toedoen is ontstaan.

In de winkel is mij verteld dat mijn toestel wordt doorgestuurd naar uw partner Dynalogic, dat zij eerst een inspectie uitvoeren (circa €36), maar dat de kans dat het niet kosteloos gerepareerd wordt groot is omdat het garantietermijn van 2 jaar verstreken is (LEES GOED: ik heb 2 jaar en 1 dag geleden mijn toestel thuis ontvangen!)

Hiermee ben ik het niet eens. Allereerst is mijn koopovereenkomst met Vodafone, niet met Dynalogic. Daarnaast heb ik volgens de wettelijke garantie (conformiteit, art. 7:17 BW) recht op een deugdelijk product. Een iPhone hoort langer dan twee jaar mee te gaan, en een spontaan schermdefect zonder schade valt onder non-conformiteit. Eventuele kosten mogen alleen worden doorbelast wanneer aantoonbaar is dat het defect door mij is veroorzaakt, wat hier niet het geval is.

Ik verzoek Vodafone daarom om:

1. Kosteloze reparatie of vervanging van mijn iPhone op basis van wettelijke garantie;

2. Geen onderzoekskosten in rekening te brengen bij een defect dat niet door gebruikersschade is ontstaan;

3. Eventuele communicatie over kosten of goedkeuring rechtstreeks via Vodafone te laten verlopen, aangezien mijn overeenkomst is gesloten met jullie en niet met Dynalogic.

Graag ontvang ik een schriftelijke bevestiging van de verdere afhandeling.

Met vriendelijke groet,
Lotte

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
32 Reacties 32
Tjeerd85
Level 15

hoi en welkom,

kort en bondig,

1: gaat niet gebeuren. zie ook: Reparatie, verlies of diefstal van je telefoon - Vodafone.nl

2. onderzoekskosten krijg je ook sowieso.

3. je moet hem zelf aanmelden bij Dynafix, dat gaat Vodafone niet voor je regelen.

Maar wie ben ik, ook maar een medeklant. Ben je het uiteindelijk niet eens met de uitkomst, dan kan je het melden melden bij de geschillencommisie, (ook dat kost geld) 

EnergieBoy
Level 20

Hi @LotteAO 
Dit is natuurlijk heel erg zuur en super vervelend. Maar er zijn nu eenmaal regels en daar moet ook Vodafone zich aan houden. Op de toestellen van Vodafone zit 2 jaar garantie. Veel defecten repareren we binnen die periode voor niks. Tenzij het vocht-, val- of stootschade is. Of schade die je zelf veroorzaakt hebt. Het is dan erg zuur wanneer je toestel na 2 jaar en 1 dag defect raakt. Je bent bij Vodafone geweest en deze zijn ook verantwoordelijk om je te helpen, dat doen ze door het toestel te laten bekijken door Dynalogic. Vodafone heeft geen eigen reparatie hoekje, daarom sturen ze deze door naar Dynalogic. Vodafone neemt z'n verantwoordelijkheid om je te helpen, daar ligt het niet aan. Het is die 2 jaar en 1 dag.

Nu zeg je dat je in Den Haag bij Vodafone bent geweest. Waarom ga je dan ook niet even met dit toestel langs de Apple Winkel? Soms zijn ze daar nog sneller en makkelijker met helpen (gemaakt of ongeprepareerd retour), zeker nu je toestel niet meer in garantie tijd gemaakt kan worden is het een bezoekje waard. 

Wil je echt alles hierover weten? Lees op je gemak onze reparatievoorwaarden (PDF)De volledige reparatievoorwaarden vind je hierTip: Kijk ook eens naar je inboedel-, kostbaarheden- of reisverzekering. Wie weet vergoeden zij nog iets.

0 Kudos
LotteAO
Level 2
Topicstarter

Dank voor jullie reacties, ik wacht graag op reactie vanuit Vodafone. 

Je hebt wel degelijk rechten als consument.
De consumentenbond is hier actief mee bezig, en de ACM heeft recentelijk verkopers op de vingers getikt hiervoor. 

Lees het artikel dat vandaag toevallig gepubliceerd is: https://www.ad.nl/geld/winkels-wijzen-garantieverzoek-onterecht-af-ook-na-twee-jaar-nog-recht-op-gra... 

Groeten, 
Lotte

LotteAO
Level 2
Topicstarter

En ter aanvulling. Ik ben uiteraard ook langs de Apple Store geweest, waar ik ontzettend vriendelijk werd geholpen.

Echter: Apple is niet verantwoordelijk omdat mijn koopovereenkomst met Vodafone is gesloten. Wettelijke garantie gaat over de verkoper, niet de fabrikant. Daarmee is Vodafone wettelijk aansprakelijk voor een deugdelijk product.

Dat staat in het Burgerlijk Wetboek (art. 7:17 e.v. BW):

• De verkoper moet een product leveren dat aan de verwachting voldoet

• Gaat het product kapot zonder schuld? Dan moet de verkoper oplossen

• De verkoper mag dat door anderen laten uitvoeren (zoals Dynalogic), maar blijft zelf verantwoordelijk

0 Kudos
Karel.
Level 17

Toevallig net een bericht over wettelijke garantie op https://www.nu.nl/economie/6377270/consumentenbond-ziet-grote-winkels-de-fout-in-gaan-met-wettelijke...

Een wet kan nooit ingeperkt worden door eigen voorwaarden. Voorwaarden mogen wel een aanvulling zijn op een wet.

Ook na 2 jaar op een duur product heb je wettelijke garantie, Vodafone mag en kan zich dus niet achter hun voorwaarden verschuilen.

EnergieBoy
Level 20

Helemaal mee eens, je moet zeker wachten op een reactie van Vodafone. Wij zijn ook maar mede klanten en kunnen natuurlijk niet vanuit Vodafone spreken. Uiteindelijk hoop ik voor je dat ze het gratis repareren of misschien tegen een kleine vergoeding. Het is nog maar net online bij het AD en jij stuurt hem hier al. Wow, je bent wel erg snel met deze informatie (wel goed, en top!).

Ben erg benieuwd hoe dit verloopt en wie weet help je hier ook andere klanten mee die iets vergelijkbaars hebben. Succes in ieder geval en ik hoop dat het positief uitvalt. 

HaJee83
Level 16

Je hebt gelijk hoor, zo simpel kunnen verkopers zich er helemaal niet van af maken. Al doen ze dat wel graag. Wel jammer dat je niet even bij de Apple Store naar binnen bent gelopen, die zit vlakbij de Vodafone winkel. Werken prima gasten, die je zo kunnen vertellen of het door de gebruiker ontstaan is (dan heb je inderdaad geen garantie) of niet.

Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt, kun je die ook inschakelen voor juridische bijstand.

EnergieBoy
Level 20

Oh wat goed @LotteAO, dat je ook bij Apple bent langs geweest. Die zijn zeker altijd erg vriendelijk, is mijn ervaring althans. Jammer dat ze je niets konden zeggen over het toestel zelf. Wie verantwoordelijk is, geen idee, ik ben geen jurist. En hoe het in de wet staat of wat Algemene Voorwaarden zeggen, is voor mij allemaal abracadabra. Laten we wachten op Vodafone, die kan je dit het beste uitleggen en dan hoeven we niet allemaal te speculeren 😉.

Hoe dan ook, succes en ik hoop natuurlijk dat Vodafone je de juiste richting in helpt. 

HaJee83
Level 16

'Ook na 2 jaar op een duur product heb je wettelijke garantie, Vodafone mag en kan zich dus niet achter hun voorwaarden verschuilen.'

Precies!

HaJee83
Level 16

'en dan hoeven we niet allemaal te speculeren'

Ik speculeer niet.

HaJee83
Level 16

Echter: Apple is niet verantwoordelijk omdat mijn koopovereenkomst met Vodafone is gesloten. 

Dat klopt natuurlijk, maar had de verkoper enig idee over de oorzaak?

LotteAO
Level 2
Topicstarter

Zowel Mediamarkt (waar ik ook even langs ben geweest) als Apple hebben het toestel bekeken en geen enkele val-, stoot- of drukschade kunnen vinden.
Het toestel ziet er nog puntgaaf uit, zonder enige vorm van beschadiging. Daarnaast ben ik altijd zeer zorgvuldig geweest met mijn telefoon.

Het lijkt dus te gaan om een intern defect dat spontaan is ontstaan, niet door mijn toedoen.

0 Kudos
bemuze
Level 8

De partij waarbij de iPhone is besteld of verkocht is verantwoordelijk voor de garantie en afhandeling hiervan,  neem als voorbeeld Bol als men daar iets besteld word dat vaak geleverd door een derde partij echter is en blijft Bol verantwoordelijk voor garantie enz., en net als bij alle (duurdere) aankopen is ook de garantie bij een iPhone zolang men ervan uit mag gaan deze mee kan gaan, dus langer dan 2 jaar

HaJee83
Level 16

OK, dat pleit in ieder geval in je voordeel. Zeker dat van een Apple medewerker, die hebben behoorlijk wat kennis van zaken. Ik hoop voor je op een goede en correcte afhandeling.

Gio2903
Level 17

grote kans dat vodafone zich aan hun eigen voorwaarden gaat houden, ben heel benieuwd hoe dit opgelost wordt

HaJee83
Level 16

Zoals helaas veel verkopers, in de hoop dat de koper afhaakt omdat hij/zij geen zin heeft in allerlei juridische procedures. 

amvih
Level 12

Wat stelt eigenlijk een garantie termijn tegenwoordig nog voor?

Kunnen we dat niet beter wijzigen naar iets van een te verwachten duur waarbij een product wordt verwacht juist te werken?

Als je zelf door onkundig handelen iets kapot maakt, dan valt het sowieso niet onder garantie, maar alles daarbuiten dus eigenlijk wel, alleen zegt dan de garantie termijn eigenlijk niets.

Afschaffen dus zo'n nietszeggende kreet als garantie termijn?

jansmarcel
Level 16

In Nederland hebben we dat dus al. Een verwachtte levensduur, maar dat is vaak wat getouwtrek.

Misschien heb je aan onderstaande nog iets @LotteAO :
https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantie-binnen-garantietermijn?g...

voor jou zal vooral "nieuwe regels garantie" van toepassing zijn.

edit: extra toevoeging gedaan.

amvih
Level 12

Ik zie alleen nog steeds staan garantie termijn, nog nergens verwachte levensduur.

Die verwachte levensduur wordt in heel veel zaken wel genoemd door iedereen, maar nergens met een tijdstermijn benoemd.

Wat is dat bijvb voor deze iPhone 15 dan?

4 of 5 of misschien wel 6 jaar, of ligt dat aan de aanschafprijs?

Ik vind dit gewoon niet duidelijk, zou deze fout van een streep op het scherm bijvb na 5 jaar opgetreden zijn, is het dan nog garantie, of is deze dan toch verlopen?

Ik vind dit namelijk nu een waardeloze regeling, en dat ik nog steeds moet afwachten of het bijvb na 4/5/6 of meer jaren nog onder garantie valt.

Dus weg met die garantie termijn, maar wees duidelijk in de verwachte levensduur en stel die vast zodat ik als consument dat weet. Nu kan een fabrikant hier zijn eigen draai aangeven. Als het aan mij ligt dat het kapot gaat of door mijn handelen niet meer werkt, dan is het logisch dat het niet onder die verwachte levensduur valt.

Nogmaals, niets ten nadele van het verhaal van de TS, hierin moet men coulant zijn.