De iPhone 17-serie, die naar verwachting 9 september 2025 wordt gelanceerd, belooft een spannende evolutie in Apple's smartphone-lijn. Op basis van de beschikbare geruchten en lekken, zal de serie bestaan uit vier modellen: de iPhone 17, iPhone 17 Air, iPhone 17 Pro en iPhone 17 Pro Max. Hier is een overzicht van wat we kunnen verwachten.
iPhone 17 – het instapmodel, compact en krachtig
iPhone Air – dunner en lichter, met een strak design
iPhone 17 Pro – voor de echte power users
iPhone 17 Pro Max – het absolute topmodel met het grootste scherm
De pre-order voor de iPhone 17-modellen gaat van start op vrijdag 12 september om 14:00 uur bij Vodafone.
Hoogtepunten van de iPhone 17-serie
1. Nieuwe iPhone 17 Air
De grootste vernieuwing is de introductie van de iPhone 17 Air, een ultradun model dat de iPhone 16 Plus vervangt. Met een dikte van ongeveer 5,5 tot 6,25 mm wordt dit de dunste iPhone ooit, lichter dan de huidige modellen (ca. 145 gram) en met een titanium frame voor extra stevigheid. Het scherm zou rond de 6,6 inch zijn, wat het een middenweg maakt tussen de standaard en Pro Max-modellen. Echter, de dunnere behuizing gaat ten koste van de batterijcapaciteit (ca. 2.800 mAh), wat mogelijk een compromis is voor wie lange batterijduur belangrijk vindt.
2. ProMotion en Always-On Display voor iedereen
Voor het eerst krijgen alle iPhone 17-modellen ProMotion met een 120Hz verversingssnelheid dankzij LTPO OLED-schermen. Dit zorgt voor vloeiendere animaties en scrollen. Hoewel Always-On Display technisch mogelijk is op alle modellen, blijft het onduidelijk of Apple deze functie exclusief houdt voor de Pro-modellen. Dit is een langverwachte upgrade voor niet-Pro-gebruikers.
3. Camera-upgrades
Alle modellen krijgen een verbeterde 24MP frontcamera met een zesdelige lens, wat zorgt voor scherpere selfies en betere prestaties bij weinig licht. De iPhone 17 Pro en Pro Max krijgen een 48MP telelens met tot 8x optische zoom en ondersteuning voor 8K-video-opnames. De iPhone 17 Air heeft een enkele 48MP hoofdcamera, terwijl de standaard iPhone 17 een dubbele camera behoudt (48MP hoofdcamera + 12MP ultragroothoek). Sommige modellen krijgen mogelijk een mechanische diafragma voor betere controle over licht en diepte.
4. Prestaties en hardware
De serie wordt aangedreven door de nieuwe A19 (standaard en Air) en A19 Pro (Pro-modellen) chips, gebouwd op een verbeterd 3nm-proces. Deze bieden betere prestaties en efficiëntie, vooral voor AI-toepassingen zoals Apple Intelligence. De Pro-modellen krijgen 12GB RAM, terwijl de standaard en Air 8GB behouden. Daarnaast introduceert Apple Wi-Fi 7 en, bij de iPhone 17 Air, een eigen 5G-modem (C1), hoewel de Pro-modellen waarschijnlijk Qualcomm-chips behouden.
5. Design en kleuren
De iPhone 17 behoudt een vertrouwd ontwerp met een aluminium frame en een verticale camerabump, terwijl de Air en Pro-modellen een bredere, horizontale camerabalk krijgen die lijkt op die van de Google Pixel 9. Nieuwe kleuren zijn onder meer ultramarine blauw, turquoise, paars, groen en lichtgoud voor de Air, en een opvallende “papaya” oranje en donkerblauw voor de Pro-modellen. De Pro-modellen kunnen deels aluminium gebruiken in plaats van titanium voor gewichtsvermindering.
6. Batterij en opladen
De iPhone 17 Pro Max krijgt een grotere batterij (ca. 5.000 mAh), terwijl de Air een kleinere heeft door de dunne behuizing. Alle modellen ondersteunen tot 35W bedraad opladen via USB-C en mogelijk 25W MagSafe draadloos opladen. Een nieuwe, reparatievriendelijke lijm maakt batterijvervanging eenvoudiger.
7. Releasedatum
De iPhone 17-serie wordt naar verwachting aangekondigd op 9 september 2025, met pre-orders vanaf 12 september en een winkellancering op 19 september.
Conclusie: De iPhone 17-serie biedt indrukwekkende upgrades, vooral de Air en de camera- en batterijverbeteringen in de Pro-modellen. Als je een oudere iPhone hebt of enthousiast bent over de dunne Air, is het een goede keuze. Maar als je recente hardware hebt en geen specifieke nieuwe functie nodig hebt, is wachten tot 2026 mogelijk verstandiger. Wat denk jij? Ben je enthousiast over een specifiek model of functie? Laat het me weten!
Deze pagina is gemaakt met dank aan macworld.com, macrumors.com, 9to5mac.com. De informatie die ik verstrek, is gebaseerd op beschikbare gegevens en analyses, maar ik ben niet verantwoordelijk voor de nauwkeurigheid, volledigheid of gevolgen van het gebruik ervan. Technologie en geruchten, zoals die over de iPhone 17, kunnen veranderen, en mijn antwoorden weerspiegelen slechts een momentopname van wat momenteel bekend is. Gebruik je eigen oordeel en raadpleeg betrouwbare bronnen voordat je beslissingen neemt. Aanvullingen of aanpassingen mag je natuurlijk onder dit artikel plaatsen om het zo compleet mogelijk te maken.
Hi allen,
Het overzicht op de levertijdenpagina is gisteren live gezet. Heb je je pre-order nog niet ontvangen, dan zie je hier een indicatie van de verwachtte levertijd. Dit overzicht wordt iedere dinsdag bijgewerkt met de nieuwste informatie. De berekening van de verwachtte levertijd start vanaf de laatste update van deze pagina. Uiteraard blijft de communicatie die je per SMS ontvangt over je bestelling leidend.
Mocht je inhoudelijke vragen hebben over je bestelling, dan kan je hiervoor terecht bij de afdeling Status Order. Zij zijn te bereiken op 0800-0560.
Voor degenen die het toestel al hebben ontvangen, heel veel plezier ermee! Deel je ervaringen hier vooral ^^
Goedemorgen,
Klopt het dat de levertijden gister niet zijn bijgewerkt?
Ik zie dat het overzicht gisteren inderdaad niet is geupdate @Soofpieterse211. Ik zet het signaal door naar de betreffende afdeling.
Dankjewel @Cecilia voor de snelle reactie.
Kan ik ondanks dat er geen update is wel rekening houden met de sms voor eind volgende week?
De communicatie die je per SMS ontvangt is altijd leidend @Soofpieterse211
Het overzicht is inmiddels voorzien van een nieuwe update @Soofpieterse211
Goedemorgen!
Zijn er mensen die een sms hebben gehad met levering eind week 43 en al meer informatie hebben? Ik heb daarna niks meer vernomen en de status van mijn bestelling is nog steeds goedgekeurd en in verwerking.
Als het goed is, zou je vandaag eind van de middag een email moeten krijgen van postnl met je bezorgtijd voor morgen. Maar dat was tenminste bij mij zo. (24-9 smsje en 1 okt t&t gehad)
@lievemandie1 ik ga duimen 🍀🍀
Sending you good vibes en hopen dat het komt 🙏🏼
@lievemandie1 Mijn contract ontvangen, nu wachten op de mail met track & trace 🍀🍀
Ja ik kreeg kort daarna mijn t&t 🎉
@lievemandie1 gisteravond laat kwam de t&t en hij is net thuis bezorgd! Straks na werk naar huis racen 🤩
Hi Cecilia,
“ Uiteraard blijft de communicatie die je per SMS ontvangt over je bestelling leidend. “
Eerst kreeg ik een SMS dat mijn bestelling in Week 42 geleverd zou worden, 2 weken geleden kreeg ik de SMS dat mijn bestelling met de verwachting eind Week 43 geleverd zou worden.
Tot heden heb ik geen verdere communicatie gehad over mijn bestelling.
Dus ik mag aannemen dat dit waarschijnlijk pas later wordt?
Kan de topic titel veranderd worden?
Van ''iPhone 17, wat kan je verwachten?'' naar ''iPhone 17, wanneer kan je die verwachten?''
20/10 de iPhone 17 sage in 256gb besteld, kan niet wachtennn, kreeg een sms dat hij "pas" eind week 46 bezorgd word 😞
Klopt dit, of is er een mogelijkheid dat dit nog eerder word?
Hi @Martinblomen & @JoshuaR1
Als je ergens met smart naar uitkijkt, dan duurt het wachten altijd lang! Zoals in de uitgelichte reactie aangegeven adviseren we om bij vragen over je bestelling contact te zoeken met de collega's van de afdeling Status Order. Zij hebben inzage in je bestelling en kunnen je voorzien van de meest recente informatie. Je kunt ze bereiken op telefoonnummer 0800-0560.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.