Als tijdens een ramp of andere noodsituatie de stroom uitvalt. Kun je dan nog vast bellen met een ouderwetse telefoon (zoeentje met een draaischijf bijvoorbeeld)? Via de COAX kabel?
Opgelost! Ga naar oplossing.
Nee aangezien dit via het modem verloopt wat zonder stroom niet werkt.
Bellen via mobiel werkt dan wel als deze is opgeladen en de GSM mast nog werkt, deze zijn meestal uitgerust met een eigen stroomvoorziening.
Met het verplaatsen van actieve (netwerk) apparatuur naar de wijk en straat kasten is het bijna ondoenlijk om een telecomnetwerk operationeel te houden bij stroomuitval. In de datacenters/knooppunten kan met een no-break (accu, diesel) voorziening en in huis met een UPS de netwerkapparatuur actief worden gehouden. Alles wat daar tussen zal uiteindelijk uitvallen en resulteren in geen Ziggo Internet/Telefonie/TV. Afhankelijk van de mobiele provider (wel/geen accu) zullen de mobiele masten afhankelijk van de drukte op de mast min/uren operationeel blijven, waarna de mobiele dekking cel voor cel inzakt en de burger moet overgaan op duivenpost.
Als je de modem op een UPS aansluit, dan blijft hij gewoon nog uren in de lucht, en blijft je vaste lijn actief. Eén en ander is natuurlijk wel afhankelijk van de vraag hoe lang het Ziggo netwerk in de lucht blijft, heeft Ziggo ook een noodstroom voorziening.
Er zij youtube videos die uitleg geven over POTS analoog bellen met oude toestellen. Wel vaak in het Engels.
Toen ik onderzoek deed naar analoge telefonie (ik heb een vintage bakeliet draaischijf telefoon in de woonkamer staan, nu alleen voor het mooi) vond ik informatie die interessant is om over na te denken: op de tafel van wereldleiders en "hoge Pieten in ivoren torens" staat altijd een telefoon die analoog werkt (koper), omdat communicatie noodzakelijk is in een black-out en andere vormen van emergencies.
Een Ziggo werkman die in een telefoonkastje aan de straat werkte, vanochtend, vertelde me dat de telefooncentrales die analoge telefonie verzorgen worden uitgeschakeld als geleidelijk alles digitaal/glasvezel wordt.
Ik vroeg "Kunnen die weer ingeschakeld worden? Die vraag verraste hem even, maar hij antwoordde toen "Ja, ik stel me voor dat dat mogelijk is".
Zolang die tel.centrales in tact blijven, denk ik er dan zelf nog bij.
Die tip van meshnet.nl vind ik interessant, want ik zou graag de vaste lijn analoog willen installeren of verder met meshnet in zee gaan als dat lukt.
Zender-installaties zijn ook interessant, daar zijn nog wel hobbyisten mee actief. Ook grote boeren met uitgestrekte landerijen, in de VS, die elkaar zo berichten over weersomstandigheden, etc. Lang verhaal dit, ik ga eens duiken in meshnet 👋🌱🧑🌾
Ja, mee eens HBO Fan, zeker is dat cyber -aanvallen ook steeds slimmer worden en als de activiteit op de zon flink is en de "solar flare" is gericht naar de Aarde, dan kan alles plat liggen.
In de jaren '70 is dat een keer gebeurd (waar ik weet van heb). In de VS.
Alle transformatoren in centrales waren gesmolten, buiten werking gesteld. Ik heb de foto's ervan gezien. Zoek het maar op als je wil. Resultaat? Een grote black-out. 🎃🧑🌾
@Ziggystardust** POTS kan alleen met de koperdraadjes van KPN als er stroom voeding op staat.
POTS kan nooit via coax plaatvinden, omdat er geen stroom voor je POTS toestel geleverd wordt en coax éénrichtingsverkeer is en zonder digitale apparatuur niet heen en weer kan communiceren, dus heb je altijd een modem nodig die de stroom levert voor je POTS toestel.
Coax is in de basis een analoog éénrichtingverkeer medium en voor de rest is er allerlei apparatuur nodig om digitale communicatie, heen en retour communicatie, voor elkaar te krijgen en een gewone telefoon is analoog en heeft geen apparatuur om digitaal heen en weer te kunnen communiceren.
Hallo Bert, dank voor je bericht. Waar het mij om gaat, als ik dit laatste deel van je bericht lees: ".... een gewone telefoon is analoog en heeft geen apparatuur om digitaal heen en weer te kunnen communiceren."
is dat analoge telefonie ooit wel in gebruik is geweest en dat ik nagevraagd heb of de bekende telefonie kastjes in de buurt, die waar vele draadjes bij elkaar komen, gaan verdwijnen. "Die blijven staan" is me verteld door de man die aan 't werk was in zo'n kastje. (ik vind het fascinerend hoe dat eruit ziet van binnen).
Samen met de melding van een Ziggo medewerker die bij een huis aan 't werk was, gisterochtend, aan wie ik vroeg of analoge telefonie kon blijven bestaan of hersteld kon worden, in telefooncentrales, daar was het antwoord "Ik stel me voor dat dit kan zolang ze blijven bestaan".
Het voortbestaan van die telefooncentrales garandeert dat analoge telefonie hersteld kan worden wanneer nood aan de man komt.
Het lijkt me namelijk een veel te kwetsbare situatie wanneer we slechts met digitale tele-communicatie (en overige digitale technologie) leven.
Het kan in 1 oogwenk uitvallen, hetzij door een cyber-aanval, hetzij door grote zon-activiteit, waar het electro-magnetisch veld op aarde verstoord wordt. Dat is in de jjaren '70 gebeurd in de VS, kijk het eens na.
Alles wat mechanisch is van aard heeft een langer leven met eveneens begrip en zekerheid van functie en dus DIY werk. Doorgewinterde ambachtslui hebben die mening ook vaak. Evengoed, ik ben nu meshnet.nl aan het uitfiegelieren 😉🎃🧑🌾
@Ziggystardust** "is dat analoge telefonie ooit wel in gebruik is geweest en dat ik nagevraagd heb of de bekende telefonie kastjes in de buurt, die waar vele draadjes bij elkaar komen, gaan verdwijnen. "Die blijven staan" is me verteld door de man die aan 't werk was in zo'n kastje. (ik vind het fascinerend hoe dat eruit ziet van binnen).
Samen met de melding van een Ziggo medewerker die bij een huis aan 't werk was, gisterochtend, aan wie ik vroeg of analoge telefonie kon blijven bestaan of hersteld kon worden, in telefooncentrales, daar was het antwoord "Ik stel me voor dat dit kan zolang ze blijven bestaan"."
Analoge telefonie kan niet door een coax kabel, want je hebt geen stroomaanvoer voor je telefoon en je hebt geen 2 draadjes, waardoor je tegelijk heen en weer kunt communiceren zoals bij KPN.
Analoge telefonie kan dus alleen via de koperdraadjes van KPN.
Via coax kun je dus alleen een analoog signaal heen sturen, maar niet terug.
Via coax kun je wel tegelijk heen en weer communiceren als je een digitaal signaal gebruikt, want dan worden er 2 verschillende frequenties gebruikt om het geluid heen en terug te brengen en dat gebeurt door je modem, in huis is analoog en vanaf het modem naar de rest van de wereld is het digitaal, maar dat kan technisch niet analoog via 1 koperen coax kabel die Ziggo in gebruik heeft.
Hallo Bert, wat je me nu diverse malen uitlegt weet ik al, het gaat me alleen om onderzoek naar de mogelijkheid om analoge telefonie te herstellen, mocht het zijn dat digitale telefonie en internet uitvalt. Vandaar dat ik nu meshnet onderzoek, zie je?
Wel heb ik nog een probleem met mijn vaste telefoonlijn, sinds die aangesloten is op de Ziggo router, begin dit jaar. Voorheen was ik klant van KPN en zat er nog een kabeltje van de vaste telefoon in een klein KPN kastje in de muur.
Ik kan, nu de vaste telefoonlijn aan de Ziggo-router vastzit, met mijn I-phone mijn vaste lijn nummer bellen en een bericht inspreken en afluisteren.
Echter, als een gesprek van buiten binnenkomt, gaat de vaste telefoon normaal over, maar als ik wacht tot er een bericht kan worden ingesproken begint er een vreemd geluid te klinken, zonder dat er een stem iets inspreekt. Ik kan wel de telefoon opnemen en normaal een gesprek voeren, ook kan ik normaal bellen
Als ik thuiskom en de berichtknop van mijn vaste lijn zie knipperen en vervolgens het bericht wil afluisteren, hoor ik datzelfde vreemde geluid klinken.
Ik heb de tips van Ziggo al opgevolgd, zoals nakijken kabels en aansluitpunten.
De telefoon is een Panasonic Digital Cordless Phone, in Engeland gekocht in 2016. Model No. KX-TG2711E met nog
een 12E en een 13E in het nummer op het eind.
Het antwoord-systeem heeft Model No. KX-TG2721E met nog een 22E een 23E en een 24E aan het eind.
Wellicht is het zo dat als ik via Ziggo de voicemail laat inschakelen, dat het euvel verholpen kan zijn?
@Ziggystardust** analoge telefonie, zoals we dat uit het PTT tijdperk kennen bestaat wezenlijk niet meer.
Dat herstellen zal niet gebeuren. KPN is zelfs bezig met het uitfaseren van het DSL netwerk.
Alle KPN centrales zijn volledig gedigitaliseerd of zelfs buitengebruik gesteld, buitenshuis is alles VoIP Voice over IP.
https://www.overons.kpn/nieuws/kpn-verruilt-telefooncentrales-voor-straatkasten/
https://www.kpn.com/beleef/blog/glas-aan-koper-uit
Ook bij KPN zal de telefoon via een RJ 11 aansluiting naar de modem/router moeten. Wezenlijk is dat al jaren het geval. Zeker bij klanten die bij KPN internet afnemen.
@Ziggystardust** OK, je bedoelt of de KPN draadjes en kasten en verbindingen blijven bestaan, verkeerd begrepen aan deze kant.
Ik verwacht niet dat KPN een inmiddels grotendeels verouderd systeem in stand blijft houden en onderhouden en oude materialen vervangen, wat in het geheel niet meer gebruikt wordt, om mogelijk in de toekomst door heel Nederland opnieuw te kunnen gebruiken.
Dat is niet te betalen, als de onderdelen al te krijgen zouden zijn, want wereldwijd gaat deze techniek eruit.
Bij algehele stroomuitval zullen binnen de kortste keren vrijwel alle huidige communicatie kanalen uitvallen.
Ik verwacht zelfs grote problemen bij de hulpdiensten, er zal wel wat gedaan zijn met noodstroom voorzieningen, maar persoonlijk denk ik dat we veel te afhankelijk zijn geworden van gecentraliseerde systemen.
Je moet dan terugvallen op radio amateurs die nog wat mogelijkheden hebben.
@Steefb "Je moet dan terugvallen op radio amateurs die nog wat mogelijkheden hebben."
Dan zijn we geen stap verder als in 1953, toen de watersnoodramp ook via radio amateurs gemeld werd.
@Bert schreef:@Steefb "Je moet dan terugvallen op radio amateurs die nog wat mogelijkheden hebben."
Dan zijn we geen stap verder als in 1953, toen de watersnoodramp ook via radio amateurs gemeld werd.
Ik hoop dan ook dat er nog wat verantwoordelijke functionarissen stiekem nog een voorraadje portofoons bewaard hebben.
We hebben toch nog al eens wat storingen gehad met het huidige netwerk, waardoor gelijk een groot gebied wordt getroffen.
Ik wil ook niet beweren dat moderne systemen niet goed werken.
Maar oude systemen hadden 1 groot voordeel, ze hebben alleen maar spanning en een antenne nodig om te werken.
Welke stap zijn we nu dan wel verder, Bert? Waar is de kwaliteit van leven toegenomen? De sociale cohesie brokkelt af, samen met de politieke partijen.
We hebben ons kwetsbaar gemaakt en bovendien is een deel van de digitale technologie een ontwikkeling die nu diens ware aard als Rattenvanger van Hamelen laat zien en onze soevereiniteit niet dienstbaar zal zijn. Maar nu dwaal ik nogal af van het onderwerp 😉
🎃🧑🌾
"Je moet dan terugvallen op radio amateurs die nog wat mogelijkheden hebben"
Daar is meshnet.nl toch voor opgezet?
🎃🧑🌾
Okay, als we dan analoge telefonie niet meer tot onze beschikking hebben, dan bieden een zend-installatie plus 2 blikjes aan een lang touw nog uitkomst. Die ouderwetse Walkie talkies, bestaan die nog?
Wat ik zeker weet, gehoord van een telefonie-medewerker in de jaren '90, is dat analoge telefonie voor wereldleiders en bestuurders van levensbelanghebbende zaken altijd zal blijven functioneren.
Interessant is ook dat als ik mijn voorkeur voor mechanische makelij uitspreek tegen techniek-kenners bij Hornbach, of tegen doe-het-zelvers en Repair Cafe techneuten, dat ze allemaal hun duim opsteken. Je kan vast raden waarom. 🤓
🎃🧑🌾
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.